Svindel:

Ann-Lisbeth (77) rundlurt - advarer andre

- Jeg håper ingen andre går i den samme fella, sier østfoldingen.

ADVARER: Ann-Lisbeth Bjerknes håper ingen andre går i den samme fella. Foto: Erik Hagen
ADVARER: Ann-Lisbeth Bjerknes håper ingen andre går i den samme fella. Foto: Erik Hagen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

28. september satt 77 år gamle Ann-Lisbeth Bjerknes hjemme i leiligheten i Sellebakk i Fredrikstad kommune.

Midt på dagen ringte telefonen.

«God dag, det er fra Grønland politikammer», sa en mannsstemme.

- Han sa at politiet hadde fått inn meldinger om at noen svindlere hadde gått inn på kontoen min og forsøkt å ta opp et lån på 100 000 kroner, og at de hadde full kontroll over bankkontoen min, forklarer Bjerknes til Dagbladet.

Hun beskriver mannen i telefonen som svært hyggelig og behjelpelig.

- Jeg svarte at jeg ville ringe banken min, men da sa han «nei, ikke tenk på det. Vi skal hjelpe deg. Jeg kan ringe banken din for deg og forklare problemet, og be de om å ta kontakt», gjengir Bjerknes.

- Og så spurte han meg om hvilken bank jeg var kunde i.

Saken ble først omtalt i Fredriksstad Blad.

Ble redd

Etter en stund ringte det på nytt i 77-åringens telefon. Personen i den andre enden, med en yngre mannsstemme, sa han ringte fra Bjerknes' bank Eidsberg Sparebank.

Han var like hyggelig som politimannen, erindrer østfoldingen.

- Mannen fra «banken» satt meg tidvis på vent, men ba meg om å holde linja. Det var ifølge ham veldig viktig, fordi telefonen min ble avlyttet, gjengir Bjerknes.

Hun ble redd, men var glad mannen var så behjelpelig.

- Han spurte meg om de siste tallene i kortnummeret mitt og ba meg stadig oppgi numrene som dukka opp på kodebrikka.

Spurte om kryptovaluta

«Bankmannen» forklarte Bjerknes at svindlerne hadde satt opp flere transaksjoner. Disse kunne han imidlertid stoppe ved å få tallrekkene fra kodebrikka hennes.

- Jeg var litt i tvil og spurte om han virkelig ringte fra banken min. Å, ja da, det gjorde han, sa han. Han skulle hjelpe meg så ingen stakk av med pengene mine.

I tillegg spurte mannen om 77-åringen hadde kryptovaluta.

- Plutselig måtte han sette meg over til en kollega. Også han stilte de samme spørsmålene og ba om nummeret på kodebrikka.

Bjerknes mener hun trykket på kodebrikka tre eller fire ganger før mennene kutta forbindelsen. Telefonsamtalen hadde vart i to hele timer.

Gikk ut med advarsel

77-åringen var småskeptisk og slo nummeret til nummeropplysningen.

- Der snakket jeg med en dame som kunne fortelle meg at nummeret jeg ramset opp faktisk tilhørte Grønland politikammer. Og så ba hun meg om å ringe politiet.

Så seint som i sommer gikk politiet selv ut med en advarsel:

«Vårt telefonnummer er misbrukt og vi jobber nå med å forhindre videre misbruk. Svindlerne sier at noen har forsøkt å ta opp et lån i offeret sitt navn og at de kan stoppe dette mot å få opplyst koder.»

Bjerknes kom raskt i kontakt med Eidsberg sparebank, som sporenstreks hjalp 77-åringen. På lønnskontoen sto det at 7000 kroner var reservert, mens 28 000 var fjernet fra kredittkortet.

Forholdet ble politianmeldt.

- Jeg har fått vite at pengene de tok fra meg ble overført til en kryptokonto. I tillegg hadde de aktivert en mobilbank på en telefon i mitt navn. Denne fikk banken heldigvis slettet, sier Bjerknes.

- Politiet ber aldri om sensitive opplysninger

Leder for operasjonssentralen ved Oslo politidistrikt, Runar Skarnes, sier til Dagbladet at politiet aldri vil be om sensitive opplysninger over telefon.

- Vi er dessverre kjent med at politiets telefonnummer av og til misbrukes. Dersom du får en telefon fra politiets telefonnummer, eller noen som utgår seg for å være politi - og de spør etter kortnummer, kode og sikkerhetstall - så er dette svindel, sier Skarnes.

Han ramser opp følgende tips:

  • Sjekk om telefonnummeret du blir ringt fra har riktig antall siffer ut fra norske telefonnummer. Det er uansett ikke farlig å svare på et anrop, men vær oppmerksom på hva du selv gir av opplysninger.
  • Har du svart på anropet og mistenker at oppringningen er falsk - avslutt samtalen.
  • Har du trykket på valget om å fortsette samtalen og blir bedt om å oppgi kontonummer eller personnummer, vær oppmerksom. Du skal ikke oppgi sensitive opplysninger. Verken personnummer, kortnummer eller dele bilde av din legitimasjon. Avslutt samtalen.
  • Har du oppgitt personopplysninger som kontonummer eller personopplysninger, ta kontakt med bank og forsikringsselskap. Det kan være lurt å aktivere frivillig kredittsperre hos kredittopplysningsforetakene. Da vil det være vanskeligere for uvedkommende å ta opp lån i ditt navn.
  • Anmeld forholdet til politiet. Er du usikker på hva eller hvordan du skal gjøre dette, ta kontakt med din lokale nettpatrulje eller politiet.no for råd og veiledning.

- Et ekstremt voksende problem

Administrerende banksjef i Eidsberg sparebank, Glenn Haglund, sier til Dagbladet at svindelmetoden Bjerknes ble utsatt for er et ekstremt voksende problem i samfunnet.

- Nøkkelen er pressen. Her spiller media en viktig rolle, for det handler om å få ut nok informasjon om dette. Vi må informere og advare hele tiden, sier den administrerende banksjefen.

Haglund understreker at banken og offentlige myndigheter aldri spør om sensitiv informasjon over telefon.

- Det er spesielt den eldre kundegruppen i bankmarkedet som stadig blir ringt opp av svindlere. Problemet er ekstremt og liknende svindelsaker skjer hele tida, sier Haglund.

- Ikke gå i fella

Ann-Lisbeth Bjerknes er takknemlig for den raske hjelpen hun fikk fra både banken og politiet. Nå er pengene tilbake på konto og hun kan endelig senke skuldrene.

- Jeg har vært så sliten og lei meg. Jeg har følt meg litt dum. Heldigvis har jeg bare fått støtte, sier Bjerknes, og innrømmer at hun ba til gud om å få sove om nettene.

Hun stiller opp i media for å advare andre. 77-åringen tok selv kontakt med Fredriksstad Blad for å dele sin historie som skrekk og advarsel.

- Damen i banken sa jeg måtte puste dypt og forsøke å legge det bak meg. Du verden så nydelig det var å gå ut på gata etter det siste møtet i banken. Det var en fin opplevelse. Da var livet verdt å leve, sier Bjerknes, og legger til:

- Jeg håper ingen andre går i den samme fella.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer