FORBIKJØRT: Anna-Maja Helgesdotter Andersen har sett seg lei på at kollektivtransporten i Oslo kjører fra eller rett forbi rullestolbrukere. Foto: Marte Klausen.
FORBIKJØRT: Anna-Maja Helgesdotter Andersen har sett seg lei på at kollektivtransporten i Oslo kjører fra eller rett forbi rullestolbrukere. Foto: Marte Klausen.Vis mer

Rullestol i byen

Anna-Maja raser mot kollektiv­transporten: - Rullestol­brukere blir stengt ute av Oslo

Norges Handikapforbund og rullestolbrukere på trikk, buss og bane i hovedstaden er klinkende klare: Førere må vise mer hensyn.

- Det er spesielt på buss og T-bane at de ikke vil bruke ekstra tid, så da kjører de enten bare rett forbi, eller så venter de ikke til jeg har kommet meg på, sier Anna-Maja Helgesdotter Andersen til Dagbladet.

Hun har vært rullestolbruker i over to år, og har en sterk opplevelse av et manglende hensyn fra førerne av kollektivtransporten i hovedstaden.

«Sjåføren gidder ikke bruke tid på det»

- De vil ikke vente på meg fordi de vil holde ruta. Problemet for dem er jo selvsagt at min inngang er litt langsommere, og sjåføren gidder ikke bruke tid på det, mener Andersen.

På vei til Dagbladet for å snakke om problemet ble hun igjen forsinket. Da hadde T-banelinje 5 fra Tøyen stasjon nok en gang lukket døra før hun rakk å komme seg på, sier Andersen.

Hun har inntrykk av at førerne av buss, trikk og T-bane distanserer seg fra problemet, trekker på skuldrene og holder seg i ro når hun ikke kommer seg på.

- De sitter jo inne i den boksen sin og slipper å ha kontakt med meg, legger hun til.

UNIVERSELL UTFORMING: Regjeringen har foreslått å senke byggekravene til nye boliger. Video: Handikapforbundet Vis mer

- Nedprioriterer rullestolbrukere

Magnhild Sørbotten, regionsleder for Norges Handikapforbund Oslo, bekrefter at utfordringer for rullestolbrukere på kollektivtransport i Oslo er et problem de mener ikke har blitt godt nok løst.

SIER IFRA: Anna-Maja Helgesdotter Andersen sender inn klager til Ruter og Sporveien over en lav sko, men problemene for rullestolbrukere fortsetter. Foto: Marte Klausen
SIER IFRA: Anna-Maja Helgesdotter Andersen sender inn klager til Ruter og Sporveien over en lav sko, men problemene for rullestolbrukere fortsetter. Foto: Marte Klausen Vis mer

- Vi har inntrykk av at tilrettelegging for at rullestolbrukere skal være med, er noe en del bussjåfører nedprioriterer. Handikapforbundet har snakket om manglende tilgjengelighet til kollektivtrafikken i årevis med både politikere og Ruter (Oslos offentlige kollektivtransportselskap), men det er lite forbedring, hevder hun overfor Dagbladet.

Sørbotten legger til at også hun har opplevd nettopp dette med at føreren av T-banen ikke venter på at rullestolbrukere kommer seg på.

- Jeg tenker jo at føreren har en plikt til å sjekke bakover hvordan situasjonen er rundt inngangene. Da bør man klare å se at det er en rullestol som fortvilet prøver å komme seg på, sier hun.

Føler seg diskriminert og ekskludert

Tilrettelegging skal være hovedregelen i Ruters hovedløsning, står det i Ruters økonomirapport fra 2014. Den poengterer videre at ingen skal utelukkes uten saklig grunn.

Utelukking av rullestolbrukere er likevel noe som Andersen mener skjer både på kollektivtransporten og i byen generelt.

Hun opplever at det er langt enklere å komme seg rundt i andre europeiske storbyer, som Barcelona og København.

- Folk som kommer på besøk hit, må jo tro at det ikke finnes mennesker med funksjonshemning i Oslo. Vi velger rett og slett en annen måte å komme oss fra A til B på, og drar ut av byen hvis vi skal handle, sier Andersen.

Det er tross alt en grunn til at du ser veldig få rullestolbrukere i sentrum - de blir diskriminert og ekskludert både på kollektivtrafikk og ellers i byen, mener hun.

Ruter, som er forelagt kritikken Andersen kommer med, sier til Dagbladet at de ikke kan uttale seg om enkelthendelser. Selskapets pressekontakt Cathrine Myhren beklager likevel at Andersen har hatt disse negative opplevelsene.

- Vi er opptatt av at flest mulig skal kunne benytte seg av kollektivtilbudet, og vi vil veldig gjerne at kundene tar kontakt med oss når de opplever noe negativt. Når vi får klager, videresender vi dem til operatøren for intern oppfølging, blant andre med føreren, sier Myhren til Dagbladet.

Andersen på sin side er klar på at hun sier ifra til både Sporveien (som driver T-bane og trikk i Oslo på oppdrag fra Ruter) og Ruter over en lav sko, men bare får en generell tilbakemelding som takker for hennes henvendelse.

- Den ukulturen der må de jobbe med. Det er vår rett å være i samfunnet på lik linje med alle andre, sier hun.

KAOTISK: Mary Brown ble arrestert i Miami 9. desember, etter en klage til politiet. Hun hadde tidligere blitt advart mot å tigge, noe politiet skal ha sett henne gjøre denne kvelden. Det hele endte i et stort kaos, og i en video som har herjet rundt i sosiale medier: Video: Miami-Dade Pollice / Jay King Les saken her: http://bit.ly/2hoOQme Vis mer

«Gæppen» er hovedproblemet

Det er ikke bare forbikjøring og utestengelse som er problemet for handikappede på kollektivtransporten i hovedstaden.

I fjor gjennomførte Norsk Handikapforbund Oslo befaring av den beryktede avstanden mellom tog og plattform på en rekke T-banestasjoner i Oslo øst.

De fant at avstanden ikke bare varierer fra dør til dør i togsettet, men også at høydeforskjellen er veldig variabel.

Jan Rustad, kommunikasjonsrådgiver i Sporveien, kan bekrefte at T-banestasjonen på Nationaltheatret er et kjent problem.

- Der er det vanskelig å manøvrere en rullestol. Ved de fremste dørene i retning Stortinget er det en høydeforskjell, og det har noe å gjøre med hvordan stasjonen er bygget, sier han til Dagbladet.

Det er likevel ikke bare de eldste stasjonene som har en altfor stor avstand mellom tog og plattform.

Jørgen Foss fra Norges Handikapforbund sier at selv Løren stasjon, som var helt nybygget i 2016, også har en avstand på 10 centimeter i retning Vestli - og 14 centimeter i retning sentrum.

- Sporveien sier «husk gæppen», vi sier fjern «gæppen», slår han fast på deres hjemmeside.

Får kjeft fra føreren

Selv om det kan være problematisk å komme seg rundt med rullestol i Oslo, merker Andersen likevel at det er flere som ønsker å hjelpe henne.

- Publikum er jo kjempeflinke. De prøver å si ifra og kommuniserer med føreren, sier hun.

Å hjelpe rullestolbrukere når føreren av buss og bane ikke følger med er heller ikke bare enkelt. I fjor ble en kvinne alvorlig skadd etter å ha forsøkt å hjelpe en mann i rullestol som falt ut på T-bane-sporet.

Hun ble utsatt for en spenning på 750 volt da hun holdt seg fast i håndtaket til T-banevogna samtidig som hun tok tak i mannens rullestol.

Andersen har ikke inntrykk av at hjelpen som andre passasjerer tilbyr henne blir satt pris på av føreren:

- Noen ganger er det sånn at andre tvinger opp døra for å slippe meg på, og da får de kjeft fra føreren fordi «nå har vi faktisk lukket døra», hevder hun.

For at reisen hennes på trikk, buss og bane i Oslo skal bli mer behagelig, er det ikke tvil om hva som kan gjøres, ifølge Andersen:

- Førere må ta mer hensyn og skjønne at de må hjelpe og se folk rundt seg. De kan ikke bare gå inn i en boble for å holde ruta - det halve minuttet kan de jo godt kjøre inn på neste strekning.