- VIS HENSYN: Tirsdag og onsdag må du la dieselbilen stå i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
- VIS HENSYN: Tirsdag og onsdag må du la dieselbilen stå i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Diesel-forbudet:

Anne (58) til rasende diesel-bilister: - Vis litt hensyn

Noen gleder seg til dieselbilfri dag i Oslo. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Er du blant dem som irriterer deg over å måtte la dieselbilen stå da Bymiljøetaten innfører dieselforbud i Oslo tirsdag og onsdag, kan du tenke på Anne Ombye.

Hun er astmatiker, og blant dem som setter stor pris på at du parkerer dieselbilen.

- Forbudet er helt fantastisk. Jeg gleder meg til å kunne til jobb i morgen, sier hun til Dagbladet.

FORBUD 17. OG 18. JANUAR: Hvem gjelder det? Når? Hva er unntakene? Hvorfor forbud? Her får du de viktigste svarene. Vis mer

Blir dårlig

Økonomen er en av minst 1,5 millioner nordmenn som har astma, allergi, eksem, kols eller overfølsomhetssykdommer.

Bakgrunnen for dieselforbudet er den høye luftforurensinga, som ifølge prognosene kommer til å være høyere enn vanlig tirsdag og onsdag denne uka. Det skyldes blant annet kaldt vær og lite vind.

Forbudet skal foreløpig gjelde i hovedstadens kommunale veinett mellom klokka 06 og 22, med en rekke unntak (se faktaboks).

GLEDER SEG OVER FORBUDET: Anne Ombye gleder seg til tirsdag og onsdag. Foto: Privat 
GLEDER SEG OVER FORBUDET: Anne Ombye gleder seg til tirsdag og onsdag. Foto: Privat  Vis mer

En av de som har reagert, er stortingsrepresentant Mazyar Keshvari (FrP) som i går sa at «tidenes største svindel av bilistene en realitet».

Men hvor ille er det egentlig å være astmatiker når luftforurensningen er på sitt verste?

- Det klør i øyene. Jeg må gå med skjerf surret godt rundt ansiktet, og må holde meg mest mulig inne, sier Ombye.

Saken fortsetter etter grafikken.

- Det hender man kan se at lufta er ekkel, når den er forurenset. Da må jeg ta buss i stedet for å gå til jobb. Egentlig burde jeg ikke være ute i det hele tatt, sier hun.

Hun har hatt astma hele livet.

- Man blir aldri vant til det, men man må ta forholdsregler og medisin. Det blir et inne-liv de dagene det er høy forurensning, og det betyr mindre trim og bevegelse. Det er synd, sier hun.

At Bymiljøetaten ber folk la bilen stå, synes Ombye er flott - og på høy tid.

- Jeg vet at mange har jobbet for dette i lang tid. For meg er det helt fantastisk.

Flere bilister har sagt at de føler seg lurt: At de ble oppfordret til å kjøpe dieselbil, for så å oppleve kjøreforbud. «Jeg er ikke sint, men veldig skuffet», skriver Jan Terje Bakler, som er gründer og vara for Høyre i bydel Ullern.

LES SAKEN: I 2007 ble jeg oppfordret av Stoltenberg og Ap i regjering til å kjøpe dieselbil Nå har det rød-røde byrådet innført kjøreforbud for meg.

- Vis hensyn

Hva tenker du om de som lar seg irritere av forbudet, og som kanskje planlegger å kjøre bil likevel?

- Det hadde vært hyggelig om de viste hensyn - ikke bare for meg, men for alle som puster inn den samme lufta. Det gjør vi alle, selv om ikke alle merker forurensningen like godt. På et vis påvirker det alle. Tenk på barna, sier hun.

Saken fortsetter nedenfor.

I skrivende stund signaliserer en rød boks høy luftforurensning i både Oslo, Drammen, Fredrikstad, Grenland og Elverum. Det signaliserer en betydelig helserisiko.

Det er Norsk institutt for luftforskning (NILU) som overvåker luftforurensningen landet rundt. Hver time henter målestasjonen data.

- Også friske kan kjenne det

Lillestrøm, Moss, Stavanger, Bærum, Hamar, Kristiansand, Lillesand, Hamar og Trondheim er markert med en oransj boks for moderat helserisiko.

En grønn boks viser at det i Bergen, Hammerfest, Lillehammer, Tromsø, Ålesund, Gjøvik, Mo i Rana, Narvik og Sør-Varanger er lite luftforurensning. Den grønne boksen signaliserer liten eller ingen helserisiko.

Folk i umiddelbar nærhet til målestasjonene som måler høy luftforurensning - som ved Åkerbergveien i Oslo - kan kjenne på kroppen at lufta er forurenset, sier Kjersti Tørnkvist i NILU.

- Det står flere målestasjoner rundt om i byene, der vi måler PM10, PM2,5 og NO2. PM10 og PM2,5 er svevestøv og NO2, nitrogendioksid, er en gass som kommer fra biler, hovedsaklig fra dieselbiler.

- Når målingene viser rødt, så kan det ha en effekt på folk som har luftveisplager eller hjerte- og karsykdommer. Også friske folk kan kjenne det litt i luftveiene, sier hun.

MÅLER FORURENSNINGEN:  Luftkvalitet.info måler luftkvaliteten hver time. Rød betyr høy, oransj er moderat og grønn viser lite forurensning. 
MÅLER FORURENSNINGEN:  Luftkvalitet.info måler luftkvaliteten hver time. Rød betyr høy, oransj er moderat og grønn viser lite forurensning.  Vis mer

- Da bør man for eksempel ikke jogge langs de mest trafikkerte veiene. Mange vil kjenne at de blir tyngre i pusten. Sykdommen kan forverres hos astmatikere, sier hun

Foreløpig er det vanskelig å si hva dieselbilforbudet vil ha å si på luftforurensningen i Oslo.

- Det er avhengig av hvor mange som faktisk følger forbudet. Det blir spennende å se. Når man tar vekk dieselbilene fra veiene, så viser modellberegninger at verdiene av NO2 går ned. Det reduserer ikke så mye av svevestøvet, men det er et tiltak for å redusere NO2-konsentrasjonen i byen.

- Det er været - kombinert med utslipp fra trafikken og vedfyring som i hovedsak gjør at luftforurensningen er høy, forklarer Tørnkvist.

Sint på dieselbil-forbudet? Her er tre steder å rette aggresjonen.