Anne M. Lystads slanketips

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finn gode erstatninger for usunn mat. Spis en kurv jordbær når andre tar seg en softis, et glass vin når andre tar en øl, litt nøtter og frukt når andre tar en kake.

Bli venn med kjøleskapet. Lag god mat med varer som fisk, skalldyr, kylling, kjøtt, egg, olivenolje, grønnsaker og frukt med lav GI. Kikerter er en god erstatning for poteter.

Tenk nytt om slanking. Det er ikke sant at alle spiste kalorier kan oppveies av kaloriforbruk ved trening og andre fysiske aktiviteter. Det handler mer om kjemi og hormoner.

Unngå raske karbohydrater. Når blodsukkeret stiger ved inntak av raske karbohydrater (høy GI) som sukker, hvetemel og poteter, får du for mye av hormonet insulin, noe som gir sultfølelse. Dette problemet øker ved økende alder og overvekt når stoffskiftet er tregere.

Stress ned. Stress øker nivået av stresshormonene adrenalin og kortsol, som gir deg økt blodsukker og økt insulinnivå i kroppen. Dermed blir det du spiser lagret som fett.

Vær konsekvent. Dette er ikke en slankekur, det er en omlegging av kostvaner. Og for å lykkes må du være konsekvent.