Annenhver elev kjeder seg på skolen

Mer enn halvparten av elevene kjeder seg på skolen, og særlig de som går siste året på ungdomsskolen synes skolen er pyton. - Det kan ikke bety annet enn at undervisningen har liten relevans for dem, sier Helga Hjetland, leder i Norsk Lærerlag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

...men her er det gla'skole hver torsdag

Men selv om elevene kjeder seg, er det mange forhold ved skolen de trives med. Det gjelder spesielt vennene, friminuttene og klassemiljøet.

Dette går fram av en stor landsomfattende elevundersøkelse som Markeds- og Mediainstituttet (MMI) har gjennomført i samarbeid med Dagbladet.

Det er flest elever ved store skoler som kjeder seg. Disse synes heller ikke at skolen er særlig lærerik. Elever med norsk bakgrunn er mer tilbøyelige til å synes at skolen er kjedelig.

Undersøkelsen viser også at det er elevene på de høyeste klassetrinnene som kjeder seg mest.

Rastløse

- Ungene i skolen i dag har vokst opp i et underholdningssamfunn med action og skiftende aktiviteter hele tida. Skolens oppgave blir derfor å lære disse rastløse ungene utholdenhet og evne til å sitte i ro og fullføre en oppgave, sier lærerlagslederen.

Verken skole eller arbeidsliv er sprudlende festlig hele tida. Likevel mener hun det er foruroligende at over halvparten av elevene kjeder seg.

- Det må bety at undervisningen ikke er tilfredsstillende, og at skolen ikke makter å ta tak i det som elevene mener er aktuelle samfunnsproblemer, sier lærerlagslederen.

Hun er også redd for at skolen ikke er flink nok til å ta i bruk arbeidsmetoder som kan fremme læring og trivsel.

- Det er et faktum at det elevene synes er interessant, det lærer de best, sier Hjetland.

Trives

Selv om halvparten kjeder seg, er det tre av fire elever som sier at de likevel trives på skolen. De trives aller best med friminuttene, miljøet i klassen, og lærernes måte å være på overfor elevene.

Det er faktisk så mange som tre av fem elever som trives med lærerne sine, og de trives også med undervisningen.

- Jeg er glad for at denne undersøkelsen bekrefter at barna her i landet trives på skolen og med lærerne sine, til tross for sørgelige rammevilkår, sier Helga Hjetland.

Hun regner med at det ikke er spesielt «kult» å gi læreren høyeste skår. Det er nemlig bare 15 prosent av de spurte som svarer at de trives meget godt med lærerne. 45 prosent derimot drister seg til å svare ganske godt.

Det er lærernes måte å være på overfor elevene som ungene mener er aller viktigst for trivselen. Det svarer ni av ti.

Faglige kunnskaper

Men lærernes evne til å lære bort er nesten like viktig. Lærernes faglige kunnskaper og hvordan det jobbes med fagene trekker også de fleste fram som noe av det viktigste.

Det er ikke så mange som opplyser at de trives meget godt med fagene. Bare ti prosent av totalen.

- Her må både lærere og politikere ta selvkritikk for at vi ikke i større grad har latt ungene få ansvar og medbestemmelse. Det er ikke et spørsmål om å svekke kravene til kunnskap. Bare ta ungene mer på alvor, sier Helga Hjetland.

Undersøkelsen avslører at 6.-klassingene opplever skolen som mer spennende, morsom og lærerrik enn elevene i 8. og 10. De opplever også skolen som mer interessant.

KLASSEMILJØET VIKTIG: Selv om halvparten kjeder seg, sier tre av fire elever at de trives på skolen. De trives aller best i friminuttene, miljøet i klassen og lærernes måte å være overfor elevene.