Annes regning: 1 mrd. for mye

Kulturminister Anne Enger Lahnstein har framstilt det som at det koster 2,3 veimilliarder å bygge opera i Bjørvika. Det er én milliard kroner for mye. Tidligere finansminister Jens Stoltenberg (Ap) reagerer kraftig på opplysningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er fullt mulig å bygge opera på Bjørvika-utstikkeren uten å bruke mer enn 1,3 milliarder kroner på senketunnel og nye veikryss i området. Det bekrefter både Vegvesenet i Oslo og Samferdselsdepartementet overfor Dagbladet.

Denne muligheten - som altså betyr én milliard sparte skattekroner - har Kulturdepartementet ikke nevnt i sin operaproposisjon til Stortinget.

Lahnsteins departement gikk som kjent inn for opera på Vestbanen.

- Dette er misvisende. Kulturdepartementet gir inntrykk av at vi må bruke 2,3 milliarder kroner på trafikkløsninger. Det er feil, sier Jens Stoltenberg (Ap).

Stortingsrepresentant Rune Kristiansen, også Ap og Bjørvika-fan, kaller milliardglippen «en alvorlig sak».
- Statsråden må raskt komme på Stortinget og avklare hvilke summer vi har å gjøre med.

Vil ikke diskutere

Anne Enger Lahnstein vedgår at det holder å bruke 1,3 milliarder kroner, men ville ikke diskutere milliard-spriket da Dagbladet fikk en lynkjapp kommentar av henne under en middag på Holmenkollen Park hotell i går kveld.

- Hvis vi skal få til denne byutviklingen som Ap legger vekt på, er mitt anslag 2,3 milliarder. Jeg vil ikke diskutere dette nå.

2,3 milliarder kroner er prislappen for en komplett vei-renovering av hele Bjørvika, men det er ikke nødvendig for å bygge operaen, opplyser Terje Lundsrud, leder av Bjørvika-prosjektet i Statens vegvesen Oslo.

Og legges operaen på Bjørvika-utstikkeren og ikke oppå dagens E18 eller havneveien, vil byggingen av operaen og senketunnelen kunne pågå samtidig.

- Vi har sagt vi kan starte tunnelbyggingen i år 2002 og være ferdig i 2005 eller seinest 2006, sier Lundsrud.

Vegvesenet hevder de forurensede bunnsedimentene i fjordbassenget lar seg deponere. Det skal sågar ikke være noe problem å bygge på de ustabile massene av leire og sagflis over fjellgrunnen. Det siste er ikke sjefingeniør Helge Sem i Oslo vann & avløp enig i:

- Bjørvika er en vanskelig tomt, sier han.

- Med mindre både operaen og de omkringliggende fasilitetene blir satt til fjell, og det vil bli dyrt, vil en opera i Bjørvika få store vedlikeholdsproblemer, mener Sem.

Fortidsminner

Ved graving på den mulige operaplassen er risikoen for å støte på fortidsminner forsvinnende liten. Det sier arkeolog Petter Molaug i Norsk institutt for kulturminneforskning, som undersøker Bjørvika-grunnen på vegne av Statens Vegvesen.

  • Se også leder side 3