HEKTISK: Sykehuset skal normalt ha redusert bemanning i sommerferie-tiden, men denne sommeren var misforholdet mellom antall ansatte og antall pasienter for stort, mener Norsk Sykepleierforbund. Bildet er et illustrasjonsbilde, og viser ikke Stord sykehus. 
HEKTISK: Sykehuset skal normalt ha redusert bemanning i sommerferie-tiden, men denne sommeren var misforholdet mellom antall ansatte og antall pasienter for stort, mener Norsk Sykepleierforbund. Bildet er et illustrasjonsbilde, og viser ikke Stord sykehus. Vis mer

Sjokkbrev om sykehus på Vestlandet

Ansatte slår alarm: Pasienter ropte på hjelp i flere timer, ble ikke stelt og medisinert til rett tid og én pasient ble oversett i 15 timer

Ber om at sykehuset i Stord granskes etter hektisk sommer. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I sommer har Stord sykehus i Hordaland har de ansatte hatt travle dager på jobb.

Nå slår sykepleiere og pleiere alarm - og ber om at sykehuset granskes av fylkeslegen i Hordaland.

Saken ble først omtalt av NRK.

- De ansatte oppfatter sommeren som helt uholdbar. Deres oppgaver og ressurser har ikke stått i forhold til arbeidsmengden, sier hovedtillitsvalgt Karin Bell Trældal i Norsk Sykepleierforbund til Dagbladet.

Hun har sendt bekymringsmelding til fylkeslegen i Hordaland, hvor det tegnes et alvorlig bilde av forholdene ved sykehuset.

Alvorlig liste

I brevet peker de på flere alvorlige konsekvenser av bemanningsproblemene, som spesielt gjelder kirurgisk avdeling på sykehuset.

  • «Pasienter har ligget og ropt i flere timer da de ikke hadde tilgang på pasientklokke.»
  • «En pasient har vært i avdelinga i 15 timer uten at noen har visst om vedkommende.»
  • «Pasient som var dement og urolig som burde hatt fastvakt falt ned trappa da vedkommende var uten oppsyn. Fallet resulterte i brudd.»
  • «Pasientar er ikke blitt vasket eller stelt før langt på dag.»
  • «Medisiner og antibiotika har blitt kraftig forskjøvet og tidvis ikke gitt i det hele tatt».
  • «Svært mange nyoppståtte trykksår som et resultat av at pasienter ikke er blitt snudd og har blitt liggande våte.»

- Falt gjennom

Bell Trældal sier hun vil avvente en eventuell gransking fra Fylkesmannen før hun slår fast at saken er uforsvarlig håndtert av sykehusledelsen - men at de ansatte virker å ha hatt altfor mye å gjøre.

- Alle ansatte er opptatt av kvalitet og skikkelige arbeidsvilkår slik at de får gjort jobben sin. Samtidig skal pasienter som kommer til Stord sykehus kunne vite at de er trygge, og slik det var i sommer falt vi igjennom, sier hun til Dagbladet.

Det er ikke uvanlig at bemanningen strekkes tynt på sommertid, men akkurat årets sommer beskrives som den verste de ansatte har opplevd.

Trældal sier sykehusledelsen ble advart før sommeren, uten at de lyttet til sine ansatte.

- I alle år har det vært en bekymring, men i år gikk det galt. At de ansatte skal være nødt til å gå så langt som dette er trist, men det er absolutt nødvendig. Det var et ønske om at driften ble lagt opp på en annen måte, men det ble ikke tatt til følge, sier hun.

- Uvanlig travelt

Direktør Reidunn Rasmussen Mjør ved somatisk avdeling på sykehuset, understreker at det ikke har vært færre ansatte på den aktuelle avdelingen enn det har vært ellers i året.

Hun kjenner ikke til om det stemmer at det, slik NRK skriver, var dobbelt så mange pasienter på avdelingen som det skulle vært.

- Det jeg kan si er at vi har hatt en uvanlig travel sommer, noe som er en utfordring i seg selv, men ikke en selvstående grunn til at det skal oppstå avvik, sier hun.

Hun sier sykehuset vil sette i gang egne undersøkelser i kjølvann av bekymringsmeldingen.

- Det vi nå gjør, er at jeg går inn i hendelsene som blir omtalt for å se hva som ligger i dem. Det som kommer fram, tar vi såklart på alvor, det er veldig vanskelig å si mer om det før vi har gått inn og sett på hva det er, sier hun.

Tas på alvor

Fylkeslege i Hordaland, Helga Arianson, vil ikke uttale seg om denne saken spesifikt, men bekrefter at de vil be sykehusledelsen om svar på påstanden fra de ansatte.

- Vi har mottatt en melding og behandler den slik vi rutinemessig pleier når vi får henvendelser fra helsepersonell eller fagforeninger. Da skriver vi til ledelsen til sykehuset og ber dem uttalele seg om det. Deretter bestemmer vi om det er noe vi skal undersøke nærmere, sier Arianson til Dagbladet, og tilføyer:

- Vi tar det alltid på alvor når vi får meldinger som dette, og undersøker dem nærmere.