NYTT MØTE: Her er f. h. Anne-Grete Strøm-Erichsen, Einar Enger og Knut Johannessen i Rygge Airport as hos Olav Thon den 29. august, hvor de snakket om framtida til flyplassen på Rygge. Imorgen skal partene møtes på nytt - denne gang på Rygge. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NYTT MØTE: Her er f. h. Anne-Grete Strøm-Erichsen, Einar Enger og Knut Johannessen i Rygge Airport as hos Olav Thon den 29. august, hvor de snakket om framtida til flyplassen på Rygge. Imorgen skal partene møtes på nytt - denne gang på Rygge. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Spillet om Rygge flyplass:

Ansatte slutter på Rygge - kan stå igjen uten nøkkelpersonell

Nytt sonderingsmøte i morgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

vFinanskjendisene som vil overta Rygge flyplass har dårlig tid, hvis de ansatte skal beholdes og virksomheten sikres når dagens eiere sier takk for seg den 1. november.

- Vi ønsker å overta en organisasjon som er mest mulig intakt, sa initiativtaker til Rygge Airport as, Knut R. Johannessen til Moss Avis, etter et møte med Olav Thon og andre av dagens eiere den 29. august.

Nå begynner det å spøke for akkurat det, for Johannessen og blant andre tidligere forsvarsminister Anne Grete Strøm-Erichsen og tidligere DNB-sjef Svein Aaser.

- Mange slutter

Dette og andre operative forhold er blant temaene på et møte mellom Rygge Sivile Lufthavn (RSL) og Rygge Airport as i morgen ettermiddag, med RSLs daglige leder Pål Tandberg som vert.

- Det er mange som slutter, forteller Tandberg til Dagbladet.

Når Rygge Sivile Lufthavn avvikler 1. november, står de ansatte igjen med to alternativer: De kan satse på jobb hos Rygge Airport as. eller flytte på seg.

Noen stillinger kan ikke stå ubesatt hvis Rygge Airport skal få konsesjon til å drive flyplassen videre. Flyplassjef, kvalitetssjef, sikkerhetsansvarlig og sjef for plasstjenester, er besatt med det Tandberg kaller «kritisk kompetanse». Hvis Rygge Airport vil beholde dem, har selskapet dårlig tid.

- En er borte, og vi har tre igjen. Men de må være kjappe, ellers forsvinner en eller to til, sier Tandberg til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omkring 1000 arbeidsplasser i og rundt RSL trues av flyplassnedleggelsen.

«Kritisk ressurs»

«Ja, det stemmer at vi skal møtes», skriver Knut R. Johannessen i Rygge Airport i en epost til Dagbladet.

Han bekrefter at de fire stillingene er av stor betydning, og at organisasjonen som «daglig står på for å få hjulene til å gå rundt» er en av de største verdiene ved flyplassen.

«Alt nøkkelpesonell som representerer en kritisk ressurs i denne sammenhengen er viktige for oss», skriver Johannessen, som i forrige uke møtte åtte Østfold-ordførere for å sikre backing for Rygge Airports planer.

Johannessen svarer slik på om Rygge Airport er avhengig av å beholde konsesjonen uten avbrudd etter 1. november, eller om selskapet kan drive flyplassen videre også uten løpende konsesjon:

«Vi er i en tett og god dialog med luftfartsmyndighetene hvor vi arbeider med å avklare hvilke løsninger som tilfredsstiller alle sikkerhetsmessige krav og som samtidig gjør det mulig for oss å overta og videreføre flyplassvirksomheten med alle de godkjenninger som allerede foreligger».

- Positive

Noe av det som har vært etterlyst fra dagens eiere av flyplassen, er klarere planer for finansieringen av den framtidige flyplassdriften.

En viktig aktør er DNB, som er største långiver til Rygge sivile lufthavn as', med et lån på 385 millioner kroner ved årsskiftet.

Før morgendagens møte sier Pål Tandberg at han og RSL er positive til Rygge Airport as. RSL eies med 40 prosent av Olav Thon og 40 prosent av Orkla.

Den nye interessenten Rygge Airport as har 28 aksjonærer hvorav alle unntatt én har gått inn med 50000 kroner. De mest kjente er Anne-Grete Strøm-Erichsen, Svein Aaser, tidligere NSB-sjef Einar Enger, tidligere sjef i Norgesgruppen Sverre Leiro, og finansmennene Riulf Rustad og Jan Petter Sissener. Aksjekapitalen er 1,4 millioner kroner.

- Vi er positive til å hjelpe Rygge Airport som best vi kan når det gjelder det operative, sier Pål Tandberg. Han vil hjelpe til med å gjøre en overgang til nye drivere «så smidig som mulig».

Når det gjelder det finansielle, henviser han derimot til selskapet selv.