Boeing-styrtene

Antallet skrekk-minutter avgjør erstatningen

Hvor mye penger Boeing og selskapets forsikringsselskaper må ut med til pårørende etter flystyrtene i Indonesia og Etiopia, avhenger av hvor lenge ofrene visste at de styrtet i døden.

STYRTET: Mannskaper fra Røde Kors går gjennom vraket av Boeing-flyet som styrtet i Etiopia 10. mars. Foto: NTB Scanpix
STYRTET: Mannskaper fra Røde Kors går gjennom vraket av Boeing-flyet som styrtet i Etiopia 10. mars. Foto: NTB ScanpixVis mer

NEW YORK (Dagbladet): 189 mennesker mistet livet 29. oktober i fjor da et Boeing fly av typen 737 MAX styrtet i Indonesia. Da et fly av samme typen styrtet i Etiopia 10. mars, mistet 157 mennesker livet. Blant dem var norske Karoline Aadland (28).

Siden er flytypen blitt satt på bakken mens etterforskningen pågår.

Nå viser også en gjennomgang Bloomberg har gjort at erstatningen Boeing og selskapets forsikringsselskaper må ut med til pårørende til de omkomne blant annet vil avhenge av en uhyggelig detalj: Hvor lenge visste ofrene at de var i ferd med å styrte i døden?

Erstatning

I tillegg kan familiene til de omkomne få erstatning for sorg, tap av partnere og tapt inntekt. Ifølge beregninger fra Bloomberg kan erstatningene beløpe seg på 1 milliard dollar (om lag 8,7 milliarder kroner). Dette beløpet kan ble betydelig høyere dersom det i tillegg dukker opp beviser for at Boeing forsøkte å dekke over feil ved flyene før styrtene.

- Boeing er betydelig mer eksponert enn i noen annen sak jeg har vært en del av i mine 25 år som representant for familier. Du kommer innpå «hva visste du, og når visste du det», sier luftfartsadvokaten Brian Alexander, som representerer pårørende til ofre etter flystyrten med Ethiopian Airlines, til Bloomberg.

I slutten av april ble Boeing saksøkt av to canadiere om mistet ti familiemedlemmer i flystyrten i Etiopia. Det er et av minst 35 søksmål som foreløpig er kommet mot flyprodusenten, ifølge Yahoo.

De fleste av søksmålene mot Boeing fra pårørende er kommet i Chicago hvor selskapet har sitt hovedkvarter. Sannsynligheten er stor for at Boeing vil ønske å inngå forlik med pårørende for å unngå lange runder i rettssystemet.

Skrekk-minutter

Flyet i Etiopia styrtet seks minutter etter avgang. I Indonesia var flyet i lufta i elleve minutter før det styrtet. I begge tilfellene viser etterforskningen så langt at pilotene kjempet i flere minutter for å få kontroll over flyene. Pårørendes advokater mener derfor at det er svært sannsynlig at de omkomne skjønte at de var i ferd med å styrte.

Også investorer saksøker nå Boeing. De hevder at selskapet blåste opp verdien på aksjene sine ved å holde tilbake kunnskap om sikkerhetsproblemer med flyene. Aksjonærer ber derfor om så mye som 4,76 milliarder dollar (om lag 41 milliarder kroner) for tap mellom januar og mars, melder Bloomberg.

Boeing, som er under hardt press både fra pårørende, aksjonærer og politikere i USA, vil så langt ikke kommentere søksmålene.

Peker på pilotene

Toppsjef i selskapet, Dennis Muilenburg, hevder at pilotene ikke «fullstendig» fulgte prosedyrene Boeing hadde utarbeidet for en driftsfeil, som sannsynligvis førte til styrten i Etiopia.

- Når vi designer disse systemene, så forstå at disse flyene er fløyet av piloter, sier Muilenburg, ifølge CNN.

Samtidig understreker han at Boeing ikke har klart å finne tekniske feil under utviklingen av dataprogrammet MCAS, som står sentralt i etterforskningen av flystyrtene. Samtidig erkjenner han et visst ansvar.

- Det er vårt ansvar å eliminere risko. Framover har vi identifisert måter å forbedre oss på. Jeg er sikker på at det igjen vil gjøre de til en av de sikreste flyene å fly. Vi vet at det er en link i begge ulykkene som vi kan fjerne, sier Muilenburg.

REFSES: Amerikanske luftfartsmyndigheter refses etter anklager om for tette bånd til flyprodusenten Boeing. Onsdag møtte de i kongressen. Video: Vegard Kvaale / Dagbladet Vis mer