DYRT: Fri roaming i Danmark, Tyskland og Sverige, gjelder ikke på veien dit. På havet kan du ufrivillig komme deg på satelittnettverk. Foto: NTB Scanpix
DYRT: Fri roaming i Danmark, Tyskland og Sverige, gjelder ikke på veien dit. På havet kan du ufrivillig komme deg på satelittnettverk. Foto: NTB ScanpixVis mer

Her bør du passe på når du reiser:

Ante fred og ingen fare på danskebåten - så tikket plutselig sjokkregninga inn

En mor og hennes døtre var på tur til Norge. Da de kom hjem fikk de en mobilregning på over to tusen kroner. - Mobilbruk på ferjer er ran, mener Jakob Willer i Teleindustrien.

«Enig i at mobilbruk på ferjer er ran», skriver Jakob Willer, direktør i teleselskapenes interesseorganisasjon Teleindustrien, på Twitter.

På det åpne hav finnes det nemlig ikke noe vanlig mobilnett, men båtene opererer med sitt eget nett, som har helt andre prisen enn det på fastlandet.

EUs krav om fri roaming trådte i kraft i fjor. Hvis du tar ferja gjelder derimot ikke reglene på samme måte. En tur med danskebåten eller Kiel-ferja kan koste deg dyrt, om du ikke passer på dataforbruket ditt.

Risikerer tusenkronersregninger

Intetanende mobilkunder risikerer regninger på tusenvis av kroner, forteller Willer som er opprørt over at ferjer skrur opp prisen på satellitt-internettet.

Ifølge den danske avisa Finans, ble en ferjetur fra Danmark til Norge en dyr affære for en mor og hennes to døtre. Underveis brukte jentene mobilene til å surfe på Internett. Før avreisen hadde moren, for sikkerhets skyld, satt et tak på mobilabonnementet til døtrene, slik at de ikke skulle gå over et forbruk på 465 danske kroner.

Likevel endte mobilregninga opp på over to tusen danske kroner, fordi telefonene var koblet til skipets satellittnettverk i 104 minutter. Da regningen kom nektet moren å betale og klagde dermed til Teleankenævnet, som er en dansk klagenemnd for teletjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oversteg maksimumsbeløpet

Moren argumenterer for at utenlandsbegrensningen hun hadde satt før reisen på 465 kroner, burde bety at regningen maksimalt skulle komme på 930 kroner.

Mobilselskapet på sin side, sier at de stoppet databruket med en gang den oversteg maksimalbeløpet. Problemet er at registreringen av data fra utlandet kan være forsinket med inntil 30 dager.

Saken viser ifølge danske Konkurranse- og Forbrukertilsynet, at det er viktig som forbruker å være oppmerksom på hvilket nettverk man er koblet på når man er om bord på en ferje.

Color Line mener de har alt på rene når det kommer til å opplyse passasjerer om ansvaret de har når de bruker internettet.

Undersøkelsesplikt

Ifølge kommersiell direktør Frode Hansen, blir en SMS sendt ut når folk kommer om bord på skipet, der det opplyses om kostnader for surfing på internett. Dermed burde de fleste være oppmerksomme på det, mener han.

- Vi mener at vi gir nok informasjon til gjestene. De har selv en undersøkelsesplikt, så man kan ikke forvente at betingelsene og prisene er de samme på mobilnettverket og nettverket på båten, sier Hansen til Dagbladet.

Han forteller at dette gjelder for alle skip, som er nødt til å bruke satellittforbindelse. Rundt om bord på Color Lines skip skal det også stå informasjon om at man kan kjøpe tilgang til nettverket. Hansen mener det er mange mobilselskaper der ute, og at de ikke kan holde styr på informasjonen de gir ut til kundene.

Få som misforstår

Color Line har rundt 4 millioner gjester hvert år, på ferjene mellom Norge-Sverige, Norge-Danmark og Norge-Tyskland. Hansen opplyser om at de får svært få kommentarer fra folk som ikke forstår opplegget.

Dinside skrev i fjor om nordmenn i samme situasjon. De forteller at ingen får medhold i klagene til Brukerklagernemnda.

INFORMASJON: Dette er et eksempel på en melding gjestene på DFDS Seaways får når de kommer om bord. Foto: Privat.
INFORMASJON: Dette er et eksempel på en melding gjestene på DFDS Seaways får når de kommer om bord. Foto: Privat. Vis mer

«I tillegg til å sjekke priser før avreise, er det klagerens ansvar å sørge for at dataroamingen på mobilen er slått av for å hindre uønsket databruk», skriver nemnda i ett av avslagene sine.

DFDS Seaways forteller til Dagbladet at de også tar initiativ til å hjelpe gjestene sine. Satellittantennene som sitter på DFDS sine skip eies av Telenor, og derfor er prissatsene på dataroaming en sak mellom de individuelle teleselskapene og Telenor, mener Rikke Riise, kommunikasjonssjef i DFDS.

- Våre gjester mottar en sms med priser når de ankommer skipet. I tillegg har vi informasjonsskjermer med tilsvarende informasjon om bord, sier hun.

Hit, men ikke lenger

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, sier til Dagbladet at de kun har konsesjon til å bygge nett på fastlandet i Norge. De basestasjonene de har på fastlandet, skal ikke dekke utlandet. Det betyr ifølge Amundsen at når man kjører i for eksempel Oslofjorden, så vil mobilen din være på mobilnettet. Men omkring Færder fyr, blir situasjonen en annen.

KOSTNADSBØYE: Ytterst i Oslofjorden passeres Færder fyr. Utenfor dette, gjelder helt andre priser på dataroaming, opplyser Telenor. Foto: NTB Scanpix
KOSTNADSBØYE: Ytterst i Oslofjorden passeres Færder fyr. Utenfor dette, gjelder helt andre priser på dataroaming, opplyser Telenor. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Der skrur vi av det innvendige antenneanlegget på ferga. Da kommer det opp en satelittløsning, for man er så langt fra land at det trengs en annen løsning enn basestasjonene, forklarer Amundsen.

Satelittsystemet er ifølge dekningsdirektøren det samme uansett hvor man er i verden. Av den grunn blir det også helt andre priser.

- Enkelte synes de er fryktelig høye, og den vanlige datapakken din gjelder ikke. Men vi sender ut en melding med informasjon når passasjerene kommer om bord. Prisen vi tar, settes ut ifra hva vi selv må betale. Vi kjøper satelittkapasitet, og kostnadsnivået er veldig mye høyere for vår del, sammenlignet med på fastlandet, sier Amundsen, som legger til at dersom kunden ikke vil akseptere prisene, så er det bare å skru av dataroamingen.