Antivirus god butikk

Hyppige angrep fra hissige datavirus gir gode tider for antivirusprodusentene i Norge. Også amerikanske selskaper har kastet seg over det norske markedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den norske antivirusleverandøren Norman har økt bruttoomsetningen med 100 prosent så langt i år. Omsetningen lander trolig på cirka 200 millioner kroner i år.

- Det kommer hele tiden nye virus. Trenden er at virusangrepene blir stadig mer ødeleggende, sier administrerende direktør Bjørn Fosli i Norman til Dagens Næringsliv.

Han merker stadig sterkere konkurranse fra store internasjonale antivirusprodusenter. Amerikanske Symantec har seksdoblet omsetningen i Norge de to siste årene.

Utfordringen for antivirusprodusentene er å identifisere og nøytralisere angrepene stadig raskere. De fleste leverandører garanterer en løsning i løpet av 24 timer. Men om ikke lenge må leverandørene greie dette i løpet av minutter.

(NTB)