SER MOT 2030: Partileder i Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre, presentererte Arbeiderpartiets alternative budsjett på Stortinget i dag sammen med finanspolitisk talsperson Marianne Marthinsen.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
SER MOT 2030: Partileder i Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre, presentererte Arbeiderpartiets alternative budsjett på Stortinget i dag sammen med finanspolitisk talsperson Marianne Marthinsen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB ScanpixVis mer

Norges klimamål

Ap mener 2030-løftet er viktigere enn det de har lovt om 2020: - Krevende og vanskelig

Men mener de kan nå 2030-målet med sitt budsjett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette budsjettet er et veikart som vil gjøre det mulig å nå målet om 40 prosent kutt av våre utslipp innen 2030, sa Jonas Gahr Støre da han i dag la fram Arbeiderparitets alternative budsjett.

Ifølge Ap's alternative budsjett vil den totale effekten av klimatiltakene føre til et kutt på 10 millioner tonn CO2 innen 2030.

Det vil de oppnå gjennom blant annet å øke dieselprisen med 15 øre i forhold til regjeringens budsjettforslag, i tillegg til at de øker omsetningskravet for biodrivstoff til 10 prosent innen 2020 og 40 prosent innen 2030. For å få til dette skal Ap legge til rette for produksjon av bærekraftig biodrivstoff i Norge.

Unngår 2020

Som Dagbladet skrev tirsdag, har politikerne nå sluttet å snakke om 2020-målet, fordi det i praksis er umulig å nå målet, som innebærer å kutte de globale utslippene av klimagasser tilsvarende 30 prosent av Norges utslipp i 1990.

Det til tross for at Stortinget har forpliktet seg til målene for 2020 gjennom to stortingsvedtak, og at regjeringen og samarbeidspartiene seinere har forpliktet seg til å forsterke disse.

Finanspolitisk talsperson i Ap, Marianne Marthinsen sa på pressekonferansen at utslippene ville kuttes med 2-2,5 millioner tonn i neste stortingsperiode. Men klimaforliket krever mellom fem og sju milliarder tonn utslippsreduksjoner.

AP skroter klimaforliket

-Arbeiderpartiet skroter klimaforliket de selv har vært med på å fremforhandle. Kraftig satsing på biodrivstoff kan bidra til å føre utviklingen i motsatt retning enn ønsket, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Marianne Marthinsen går langt i å innrømme at alt håp snart er ute for det løftet.

- Det vil bli veldig vanskelig. Nesten uansett hva vi hadde lagt inn i 2017-budsjettet, hadde det tatt tid før det hadde gitt en effekt, sier hun.

- Jeg skal ikke avlyse 2020-målet, men det kommer til å bli veldig krevende.

- Alle politikerne snakker om 2030-målet, alle sier at 2020-målet blir veldig vanskelig, og i realiteten har alle gitt opp. Hvorfor ikke bare innrømme at 2020-målet ikke går?

- Fordi at ved å gi opp 2020-målet mister vi en del av presset på oss selv, som igjen er nødvendig for å nå 2030-målet.

- Legger press på Venstre

Zero-leder Marius Holm mener Ap's budsjett er mer offensivt enn regjeringens forslag til statsbudsjett, og at det igjen legger press på Venstre.

- Det vil være umulig for Venstre å gå med på noe som er dårligere enn dette. Arbeiderpartiet er mer offensive enn regjeringen på den såkalte bilpakka når det gjelder å gjøre fossile biler og diesel dyrere, og å øke innblandingskravet for biodrivstoff, sier Holm til Dagbladet.

Men han registrerte også at Ap var mer opptatt av 2020 enn 2030.

- Med dette budsjettet sier de i praksis at 2020-målet er uoppnåelig, sier Holm.

Også MDG er kritiske:

- Dette budsjettet er langt fra å kutte så mye som Ap har lovet innen 2020 eller 2030 - løfter de har gitt fordi kloden står overfor livstruende, fysiske, biologiske endringer som vi ikke kan utsette etter forhandle oss vekk fra, sier Une Bastholm, nasjonal talsperson for MDG.

Beholder flypassasjeravgift

Ap har tidligere vært svært kritisk til regjeringens innføring av flypassasjeravgift, og Jonas Gahr Støre gikk til angrep på Siv Jensen da det i mai ble kjent at Rygge måtte legges ned.

- I går besluttet Rygges styre å nedlegge flyplassen. Ap er for å bruke avgiftssystemet for å redusere utslipp, men denne avgiftens klimaeffekt er like tvilsom som bakhistorien til denne avgiften. Avgiften er meningsløs i en situasjon med så høy ledighet. Det er ikke for seint å snu, hvis Frp ikke er for stolte, sa Støre i mai.

Men da Ap i dag skulle legge fram sitt budsjett, var flyplassavgiften ikke tatt bort.

- Vi stemte mot avgiften i fjor, men et flertall på Stortinget har vedtatt at den skulle innføres. Vi har måttet prioritere det viktigste i vårt opplegg, og da har andre saker vært viktigere, sier Marthinsen til Dagbladet.

Øker skatter med 10 milliarder

Ifølge budsjettet øker forøvrig Ap nivået på skatter og avgifter med 10,5 milliarder kroner i forhold til regjeringens forslag til statsbudsjettet for 2017.

Med sitt forslag til 2017-budsjettet, har regjeringen totalt redusert skatte- og avgiftsnivået med 21 milliarder kroner.

Det har vært stor spenning knyttet til hvor mye av dette Ap kommer til å reversere, og svaret er altså rundt halvparten.

Ap legger også opp til å reversere oljepengebruken med fire milliarder kroner.