AVVENTER: Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Rigmor Aasrud, vil ikke kaste seg på SVs forslag om å nekte TV 2 å abryte Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
AVVENTER: Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Rigmor Aasrud, vil ikke kaste seg på SVs forslag om å nekte TV 2 å abryte Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Ap om SVs OL-forslag: - Det kom i hvert fall seint

Nekter å tro at TV 2 er dumme nok til å sende reklame midt i stafett-innspurten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SV frykter at en regelendring fra Kulturdepartementet kan føre til at OL-kanalen TV 2 avbryter øvelsene i Sotsji med reklame når de er på sitt mest spennende.  

SU-leder Andreas Halse har fått med seg stortingsgruppa i SV i et forsøk på å få gjennom et hastevedtak som nekter kanalen å avbryte OL-øvelsene, melder NRK

- Det kom i hvert fall seint, er Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Rigmor Aasrud, umiddelbare kommentar til forslaget - som SV altså trakk opp av hatten på lekenes åpningsdag. 

- Forslaget er sikkert godt ment, men helt urealistisk, sier Arild Grande, som er partiets mediepolitiske talsperson.

Vil ikke hoppe på Overfor Dagbladet avviser Aasrud at Ap «vil hoppe på forslaget». 

- Vår holdning er at TV 2 har sine konsesjoner og regler de må forholde seg til. Jeg forventer at de sender OL-øvelsene på en slik måte at folk blir godt fornøyd med det de får se på boksen. Vi kommer ikke til å hoppe på et forslag om å endre spillreglene nå, sier Aasrud. 

Hun stiller seg litt annerledes med hensyn til framtidige arrangementer. 

- Det er sak det går an å diskutere, altså hvilke betingelser som skal ligge til grunn for måten TV-kanalene formidler sportssendinger på. Det kan selvsagt bli en framtidig debatt, men vi har ingen planer om å gjøre noe med dette nå, sier hun. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ap som endret reglene Det var tidligere kulturminister Hadia Tajik (Ap) som i sin tid lempet på regelen som sa at 12 minutter reklame for hver hele time må sendes med minimum 20 minutters mellomrom.  

Dermed er det nå opp til kanalen selv å bestemme når reklamen kan sendes.

Da den rødgrønne regjeringen - med SV på laget - endret reglene, var det uttalte ønsket nøyaktig det motsatte enn hva SV nå frykter blir resultatet.

- Med de nye reglene gis kringkasterne mulighet til å gjøre seg ferdig med reklamen i god tid før innspurten på langrennsstafetten eller et sykkelritt uten at de samlede reklamevolum økes. Jeg mener derfor at endringene både er i seernes og kringkasternes interesse, uttalte den daværende kulturministeren i en pressemelding

Aasrud sier hun ikke kjenner vurderingene som ble gjort den gangen, men legger til at hun har tiltro til TV 2s avvikling av OL-sendingene, og vil i hvert fall ikke forhaste seg til noen konklusjoner om reklameinnslagene før OL-sendingene har kommet skikkelig i gang.

- Men det vil jo være opp til Medietilsynet å følge med på om sendingene gjennomføres i tråd med reglene og konsesjonsvilkårene. Regler er regler - og hvis man bryter reglene, ville jo det være særdeles dumt. Jeg tror dessuten det norske folk blir svært lite fornøyd om man bryter til reklame akkurat når man sitter og lurer på hvem som har vunnet 15 kilometeren på langrenn, noe jeg også regner med at TV 2 vil hensynta når de skal sende, sier Aasrud.

Det samme sier Grande: 

- Vi trenger konkurranse til NRK og et velfungerende mediemarked. Da er reklame en del av regnestykket. TV 2 er en strålende kanal som har gjort en god jobb med å sikre seg rettigheter til OL. Vi har gode erfaringer fra f. eks. Tour de France. Jeg nekter å tro at noen i TV2 er så dumme at de sender reklame midt i innspurten på en stafett. Da vet de at folk raskt hopper over til NRK radio eller nettavisene.

- Sær diskusjon Til NRK sier kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Idrøy at kanalen vil være meget varsom når de legger inn reklameblokker under OL-øvelsene.

- Det blir en nokså sær diskusjon dette her. Vi har planlagt OL veldig grundig, og vi har drillet våre folk når det gjelder plassering av blokkene. Vi opplevet samme diskusjon da vi kjøpte rettighetene til norsk fotball for noen år siden. Det var også et produkt som angivelig ville bli ødelagt av reklame, men etter noen uker var det ingen som snakket om det, sier han.