Ap-Raymond måtte snu:
Det blir veitunnel på Røa

Det var full splid mellom byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og opposisjonen i Oslo om hvor bompengene skulle gå de neste fire årene. Til slutt måtte Ap-toppen gi seg.

BLIR TUNNEL: Høyre, Venstre, Ap og MDG har inngått en avtale som sikrer oppstart av Røatunnelen i 2020. Det er satt av 175 millioner kroner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
BLIR TUNNEL: Høyre, Venstre, Ap og MDG har inngått en avtale som sikrer oppstart av Røatunnelen i 2020. Det er satt av 175 millioner kroner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Arbeiderpartiet og Raymond Johansen snur og setter av 175 millioner kroner for å starte byggingen av Røatunnelen allerede neste år.

- Røatunnelen var skjøvet ut i en uviss framtid av byrådet, noe som var et klart brudd på avtalen som sa at arbeidet skulle begynne i 2020. Nå går vi fra bare å planlegge til å komme i gang med bygging, slår Eirik Lae Solberg fast.

Lae Solberg er listetopp i Oslo Høyre og var krystallklar på at Oslo-byrådets forskyvning av Røatunnelen var et brudd på Oslopakke 3.

Utsettelsen av Røatunnelen var også årsaken til at 98 prosent av bompengene i Oslo de neste årene ville gå til alt annet enn vei, men dette tallet blir nå lavere siden Røatunnelen faktisk skal bygges.

Raymond snudde

Raymond Johansen sa til Dagbladet forrige uke at Høyre og Venstre, som sto på at byggingen av Røatunnelen måtte få oppstart allerede neste år, satte hele Oslopakke 3 i fare - og at han ikke hadde begått noe avtalebrudd.

- Høyre og Venstre truer nå med å stanse hele Oslopakke 3 for en tunnel som er under planlegging. Det bør bekymre også dem som bor på Røa. For uten Oslopakke 3, så stanser alle store vei- og kollektivprosjekter. Jeg minner om at Høyre har styrt Oslo i 18 år uten noe annet enn fagre løfter for alle på Røa. I motsetning til dem, har vi satt i gang planlegging av tunnelen, sa Raymond Johansen.

KNUSENDE: Til tross for sin miljøentusiasme er folk Dagbladet har snakket med lite imponert over denne bomringsplasseringen. Reporter: Amanda Walnum. Video: Malene Storrusten / Dagbladet TV Vis mer

Men i avtalen mellom Høyre, Venstre, Arbeiderpartiet og MDG fra i dag, sier Johansen følgende:

- For Arbeiderpartiet har det vært viktig å bevare den brede enigheten om Oslopakke 3.. Nå har vi landet et handlingsprogram som gjør at vi kan fortsette de store investeringene i kollektivtrafikken og sykkelveinettet, i tråd med avtalen. Det er veldig bra for lufta og for framkommeligheten i byen, sier byrådsleder Raymond Johansen.

- God stemning

Lae Solberg sier forhandlingene var intense for å komme til enighet.

- Er det god stemning mellom deg og Raymond om dagen?

- Det er god stemning, men vi ofte tydelig uenige, sier Lae Solberg.

- Det viktige for Høyre er at vi setter av penger til å bygge veitunneler som forbedrer bomiljøene i Oslo. Vålerenga fikk sin tunnel for mange år siden, Røa får nå sin. Høyre vil kombinere en fortsatt satsing på kollektiv med å investere i nye trivelige områder i Oslo. Begge deler må være med, slår Lae Solberg fast.

MDG: - Glade

Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) innrømmer at avtalen som innebærer Røatunnelen ikke var partiets førstevalg.

- Vi er glade for at det fortsatt er et bredt flertall for bompengefinansieringen i Oslo. Det er bra for byen, fordi det gir penger til viktige kollektiv- og sykkelinvesteringer, bedre luft, mindre kø og tryggere skoleveier, sier Hermstad.

- Det er ingen hemmelighet at vi mener et bedre sykkel- og kollektivtilbud er viktigere enn Røatunnelen, som vil gi mer biltrafikk inn fra Bærum til Oslo. Kollektivtilbudet kommer alle til gode, ikke minst Oslos unge og aller fattigste som ofte ikke bruker bil. Høyre og Venstre har likevel insistert på mer penger til vei, og vi har funnet frem til en løsning vi mener vi kan leve med, avslutter MDG-byråden.

KRISMØTE: Fremskrittspartiets ledelse møtte pressen etter et krisemøte om bompenger. Video: Siv Johanne Seglem Vis mer