Ap vil fjerne p-plasser i Oslo

For at trikken skal komme fortere fram.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ETTERSTAD (Dagbladet): Klokka 23, torsdag kveld, kom Raymond Johansen inn i kantina på Sporveiens hovedkvarter på østkanten i Oslo.

Lettere forkjøla og med feber, møtte byrådslederkandidaten toppledelsen i Sporveien. Med konserndirektør Cato Hellesjø og klubbformann Rune Aasen i spissen, ventet den mannsterke delegasjonen med kaffe i plastkrus og powerpoint-foilene klare.

- Vi har 115 togsett, 72 trikker og 685 busser. Vi kjører rundt jorda tre ganger i døgnet og hvis vi ikke klarer å drifte kollektivtransporten best av alle, så er det ikke de ansatte, men ledelsens feil, sa konsernsjef Hellesjø, mens lyset fra prosjektoren stavet «Oslo» med svarte bokstaver i panna hans.

Valgkamp Arbeiderpartiets mann i Oslo, Raymond Johansen, var i valgkampmodus og hadde i forkant sendt ut et notat til Dagbladet, der han går inn for en ny sentrumstunnel for t-banen.

Med i løftet lå en statlig garanti som skal dekke inn 70 prosent av kostnadene, forutsatt at Ap får gjennomslag for sitt landsmøtevedtak.

Et løfte som sikret han fagforeningsleder Aasens fulle støtte i valgkampen som venter til høsten.

UNDER JORDEN: : Raymond Johansen brukte torsdagsnatta til å se hva "gutta på gølvet" brukte tiden til i Oslos t-bane-tunneler. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
UNDER JORDEN: : Raymond Johansen brukte torsdagsnatta til å se hva "gutta på gølvet" brukte tiden til i Oslos t-bane-tunneler. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

- Jeg er opptatt av å utvikle t-bane-systemet og å bygge en sentrumstunnel til. Det er krevende og ligger fram i tid, men vi må begynne å planlegge, sier Johansen.

Under jorda Etter at kaffen var tømt, foliene vist og klokka hadde dratt seg langt over midnatt, iførte Raymond Johansen seg sikkerhetsutstyr for å bli med ned i tunnelene under Oslo.

To gule anleggsvogner tok følget med fra Etterstad til Majorstua for å vise fram hva «gutta på gølvet» gjør mens vi andre sover.

Langt under Oslos gater varslet Johansen tiltak for å øke trikkens framkommelighet på overflaten.

- Politikk handler om å ta tøffe valg. Et av valgene vi ikke kan ta er å rive hus for å gjøre veiene bredere i sentrum. Skal vi satse på å få opp hastigheten på trikken, må vi gjøre det raskere enn med hest og kjerre for 100 år siden. Det betyr at parkeringsplasser må fjernes, sier Raymond Johansen.

Sveiseblind På Majorstua stasjon var et lag i full gang med sveising av skinnegangen. Flammer, røyk og gnister slo opp i duskregnet og Raymond Johansen fikk beskjed av rådgiveren sin om å se bort for å ikke bli sveiseblind.

- Jeg er utdanna rørlegger og da var sveising en del av jobben. Når man sveiser så føler jeg at man får gjort noe, sier Johansen.

Han kommer til å holde kollektivtransport høyt i valgkampen, men garanterer samtidig full barnehagedekning i Oslo, satsing på eldre og boligutbygging.

- Jeg vil at Oslo skal bli en by som alle har råd til å bo, sier Johansen.

NATTARBEIDERE: : Stortingsrepresentant Eirin Sund (Ap), byrådslederkandidat Raymond Johansen (Ap) og klubbleder i Sporveien, Rune Aasen i en av Sporveiens anleggsvogner. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
NATTARBEIDERE: : Stortingsrepresentant Eirin Sund (Ap), byrådslederkandidat Raymond Johansen (Ap) og klubbleder i Sporveien, Rune Aasen i en av Sporveiens anleggsvogner. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer