Aperol-trend ga børshopp

Aperol-salget har tatt av i Norge og internasjonalt. På Milano-børsen gikk kursen på Campari-aksjene til værs da salgstallene ble kjent.

POPULÆR DRINK: Aperol Spritz ble funnet på av soldater fra Østerrike. Nå er drinken blitt global og vekstvinner. Foto: NTB Scanpix.
POPULÆR DRINK: Aperol Spritz ble funnet på av soldater fra Østerrike. Nå er drinken blitt global og vekstvinner. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Du har kanskje lagt merke til det, folk som nipper til et glass Aperol i sommervarmen i år. Kanskje er du en av de mange tusen som selv har bestilt drinken Aperol Spritz i en bar eller forsøkt å lage den selv hjemme.

Denne uken ble det kjent at det globale salget av Aperol steg med 22 prosent i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor.

Kurshopp

Da Campari Group, som produserer og selger Aperol offentliggjorde salgstallene, gikk det bare minutter før Campari-aksjen hadde steget sju prosent på Milano-børsen.

Selskapet bak den italienske aperitiffen som ble lansert for 100 år siden i år, omsatte for 848 millioner euro i første halvår.

Det var en vekst på ni prosent eller 70 millioner euro sammenlignet med samme periode i fjor.

Nå utgjør Aperol-salget 19,5 prosent av Campari-konsernets totale omsetning, noe som betyr at det ble omsatt Aperol for 165 millioner euro ut fra produsenten i årets seks første måneder i år. For å illustrere den sterke veksten utgjorde Aperol-salget bare 15 prosent av Campari-konsernets omsetning ved utgangen av mars i år.

Salgsvinner på Polet

Inntil for noen år siden var det nesten bare italienere som drakk Aperol. Man kunne også få drikken servert i Alpene, og det er derfra den spredde seg utover resten av Europa og verden.

Fra 2011 var det mulig å kjøpe Aperol gjennom Vinmonopolet, men noe stort salg var det ikke i begynnelsen.

Nå derimot, har det tatt helt av.

I årets seks første måneder er det solgt 49.500 liter Aperol på Vinmonopolet. Det er 9.000 liter mer enn på samme tid i fjor.

Legger man til det som er solgt via barer og restauranter, er det konsumert 81.500 liter av drikken så langt i år. Det gir en volumvekst på 25,6 prosent.

Importøren Robert Prizelius opplyser at de har omsatt Aperol for 25 millioner kroner på seks måneder.

Spin-off-produkt

Man kan bruke Aperol til ulike drinker, men den mest populære kalles Aperol Spritz. Da har man blandet i prosecco og soda.

Men ikke alle orker å mikse sin egen drink. Derfor har importøren Urban Beverage kastet seg på Aperol-bølgen og lansert The Italian Spritz, som minner om Aperol og er ferdigblandet.

Og ikke uventet, har også det salget tatt av. I årets seks første måneder er det solgt 33.000 liter med The Italian Spritz på Vinmonopolet og i barer. Det er en salgsvekst på 187 prosent mot sammen periode i fjor. I kroner og ører utgjør det seks millioner i omsetning for Urban Beverage.

Drypper på Oljefondet

Suksessen har også sørget for en pen avkastning for Oljefondet. Siden nyttår har Campari-aksjen steget 15 prosent på Milano-børsen.

De siste oppdaterte aksjelistene fra selskapet viser at Statens pensjonsfond, som Norges Bank forvalter, har seks millioner aksjer i selskapet.

Det verdsetter aksjeposten til 50 millioner euro.

Campari Group betalte også ut utbytte på 0,05 euro i vår, noe som betyr at det norske pensjonsfondet ble tilført rundt tre millioner kroner.