VÆPNEDE VAKTER:  Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet la i dag fram et nytt regelverk som gjør at norske rederier kan søke om å ha skytevåpen om bord på båtene. Foto: Mats Nyström / Combat Camera/ Försvarsmakten / SCANPIX
VÆPNEDE VAKTER: Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet la i dag fram et nytt regelverk som gjør at norske rederier kan søke om å ha skytevåpen om bord på båtene. Foto: Mats Nyström / Combat Camera/ Försvarsmakten / SCANPIXVis mer

Åpner for bevæpning på norske skip

Kan søke om å ha våpen om bord for å beskytte seg mot pirater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet la i dag fram et nytt regelverk som regulerer bruk av private væpnede vakter om bord på skip.

Allerede fra 1. juli kan norske rederier søke om å ha skytevåpen om bord på båtene på vegne av innleide vaktselskaper.

- Ikke en oppfordring - Endringene innebærer ikke en oppfordring til bruk av væpnede vakter ombord på norske fartøy, men har som formål å regulere utvelgelse og bruk av disse for å sikre trygghet for norske skip og sjøfolk, sier nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) i en pressemelding.

- Det er viktig å understreke at alle andre tiltak for å beskytte skip og mannskap skal være gjennomført før det benyttes væpnede private vakter, sier han videre.

Det stilles blant annet krav om at rederiet må foreta en risikovurdering i forkant som viser at det er behov for bruk av bevæpnede vakter.

- Alvorlig situasjon Rederiet må videre kunne fremlegge dokumentasjon på vaktselskapets egnethet - det vil si vaktselskapets egen dokumentasjon på prosedyrer for trening, kvalifikasjoner, rekruttering, oppbevaring og bruk av våpen.

Bakgrunnen for de nye reglene er den stadig økende og svært voldelige piratvirksomheten i Adenbukta utenfor kysten av Somalia. Årlig seiler om lag 1.000 norskeide fartøy gjennom Adenbukta, og rundt halvparten av disse er norskflaggede.

I tillegg er det et større antall fartøy som seiler i og gjennom Indiahavet. Til enhver tid er det mellom 250 og 300 nordmenn om bord på fartøy i Indiahavet. Flere seilende har i år mistet livet som følge av piratvirksomheten, og situasjonen ansees som svært alvorlig.