Åpner for reklameavbrudd i nyhetssendinger

Nye regler gjør at nyhets- og aktualitetsprogrammer, dokumentarprogrammer og religiøse programmer kan avbrytes med reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fiksjonsbaserte serier og programmer kan avbrytes én gang med reklame dersom avbruddet ikke varer mer enn 60 sekunder.

Dette er klart etter at regjeringen i statsråd fredag fastsatte nye regler for reklameavbrudd og identifikasjon av sponsorer i kringkastingsforskriften. Regjeringen ønsker ikke full harmonisering med minimumsreglene for reklame som gjelder i EU, opplyser Kulturdepartementet.

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland (KrF) mener at endringene gir norske TV-selskaper bedre vilkår til å kunne konkurrere med utenlandske aktører samtidig som seernes interesser ivaretas.

De nye sponsorreglene betyr også at kommersielle TV-selskaper kan bruke levende bilder når sponsorer presenteres. NRK kan fortsatt bare bruke stillbilde ved sponsorpresentasjon.

(NTB)