Åpnet perleporten

Navn: Osmund Ueland Alder: 51 Yrke: Jernbanedirektør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det eneste vesle Osmund var sikker på da han vokste opp, var at han ikke ville bli bonde. Han var en av sju søsken på et småbruk i utkanten av Eigersund, som i værvarslinga for Vestlandet dekkes av «Kysten Lindesnes- Åna Sira og dalstroka innafor».
  • Men da det stormet som verst rundt hans person, på grunn av tog som aldri var i rute, lutvann som fosset ned i Romerikstunnelen, milliardoverskridelser som ingen ende tok, jernbaneskinner som slo solkrøll på seg, togsett som brøt sammen, lokomotiver som ikke tåler norsk vinter, og misfornøyde kunder alle vegne, kan det vel hende at Osmund Ueland tenkte at han likevel skulle blitt bonde.
  • Men nå er alt glemt. Nå suser skinnende flytog gjennom Romeriksporten med unorsk presisjon, betjent av et personale som ikke vet det beste de skal gjøre for deg. Men utviklingen i NSB er så mye mer enn flytoget: Ikke siden Norges første jernbane til Eidsvoll ble åpnet i 1854, har vi opplevd en så merkbar jernbanerevolusjon. Den har skjedd både i det ytre og det indre.
  • I det ytre er det tettere ruter og raskere tog. I det indre er det en åndelig vekkelse i hele den gigantiske organisasjonen på over 10000 ansatte. Nå er det ikke bare Osmund Ueland som gløder av stolthet. Fra å være nede for telling for bare to-tre år siden, har nå samtlige jernbaneansatte rettet ryggen og hevet hodet. De har fått tilbake troen. Både på seg selv og på toget.
  • Osmund Ueland er overbevist om at uten Gardermobanen hadde toget fortsatt vært døende. I så monn er Romeriksporten også perleporten som åpnet folks øyne for at vi står overfor en skinnende ny framtid for jernbanen. Denne nye revolusjonen er så vidt i gang. Om 2,5 år vil den være fullført - med nye tog og lokomotiver på Sørlandsbanen, nye dieselkrengetog på Bergensbanen og nordover til Trondheim og Bodø, 36 nye intercitytog for Østland og Jærbane - og som kronen på verket: Nytt hovedkvarter over drosjeholdeplassen ved Oslo Sentralbanestasjon.
  • Men alt i dag er det klart at Ueland kan knytte et nytt trofé i beltet. Fra før har han hatt suksess som transportdirektør under OL på Lillehammer og ansvarlig byggeleder for Aker Brygge.
  • Slett ingen dårlig karriere for en gutt som vokste opp med halmmadrass og varm murstein i senga når vinterstormene feide inn over Sørvestlandet, som gikk på skolen annenhver dag, før han tok framhaldsskole og ettårig yrkesskole før treårig ingeniørskole i Ålesund.
  • Og som en annen uforbederlig optimist, 91 Stomperud, bor han på Sørum.