Den nye appen som er utviklet for å registrere utenlandske vogntog som kjører kabotasjekjøring, har vist seg å bli en stor suksess. Kabotasje betyr at utenlandske transportører som har levert internasjonal last, kan kjøre inntil tre betalte turer i Norge i løpet av en uke, før de må ut av landet igjen.
Fire uker etter at appen ble tatt i bruk er det over 100.000 tagginger i Norge, Sverige og Danmark. Over 7000 personer har registrert seg for å bruke Cabotagestudiens app som er utviklet ved universitetet i Lund i Sverige, og i Norge er det registrert 20.000 registreringer.
Kartlegge omfanget - Formålet er å få en oversikt over hvor omfattende og utbredt kabotasjekjøring egentlig er i Norge. Tidligere har vi fått mange henvendelser om utenlandske selskaper som trolig bryter loven, men dette er første gang vi ser et stort prosjekt som faktisk kan være med på å dokumentere denne aktiviteten, sier forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) Roger Hansen til Dagbladet.
Tidlig i sommer gjennomførte forskerne ved Lunds Universitet en studie av kabotasjekjøring i Sverige, der godt over 163 000 observasjoner viste at 2 700 utenlandske lastebiler aldri forlot Sverige, og der 2 202 lastebiler mistenkes for ulovlig kabotasje.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger