NY TEKNOLOGI: På konferansen avslørte Apples forskningsdirektør i kunstig intelligens at bilen skal bruke kameraer og sensorer for å sette sammen detaljerte 3D-kart og for å navigere seg rundt. Illustrasjonsfoto: Aly Song / Reuters / NTB scanpix
NY TEKNOLOGI: På konferansen avslørte Apples forskningsdirektør i kunstig intelligens at bilen skal bruke kameraer og sensorer for å sette sammen detaljerte 3D-kart og for å navigere seg rundt. Illustrasjonsfoto: Aly Song / Reuters / NTB scanpixVis mer

Apple avslører hemmelige detaljer i utviklingen av selvkjørende biler

På en teknologikonferanse på fredag fikk flere hundre dataingeniører smugtitte på Apples nye program for selvkjørende biler.

(Dagbladet): Fredag offentliggjorde Apples forskningsdirektør i kunstig intelligens, Ruslan Salakhutdinov, nye detaljer i prosjektets nye utvikling. Blant annet skal selskapet ha lagt frem den selvkjørende bilens programvare. Det skriver magasinet Wired.

Foredraget ga innsikt i Apples hemmeligheter rundt den autonome bilens teknologi.

Salakhutdinov forklarte hvordan bilen skal benytte seg av kameraer og sensorer for å få øye på biler og fotgjengere, navigere seg rundt på ukjente plasser og sette sammen detaljerte 3D-kart av byene den befinner seg i.

Uklart omfang

Selv om selskapet fikk klarsignal av California Department of Motor Vehicles til å begynne produksjon av de selvkjørende bilene allerede i april, er omfanget av bilprosjektet fremdeles uklart.

På foredraget demonstrerte forskningsdirektøren hvordan programvaren i bilen gjenkjenner fotgjengere på fortauet, selv i pøsregn, og når de befinner seg delvis bak parkerte biler. Ifølge Salakhutdinov er det et resultat av nyere forskning og programvare.

- Hvis du hadde spurt meg om dette var mulig for fem år siden, ville jeg vært vært veldig skeptisk til å svare «ja, det kan du».

Tar egne beslutninger

Programvaren Apple bruker for å utvikle kartene sine, heter SLAM. Den simulerer, lokaliserer og kartlegger byer og brukes allerede på roboter, utvidet virkelighet og andre autonome kjøretøy, skriver magasinet.

Selskapet jobber også med å samle data fra sensordrevne biler for å generere 3D-kartene. Kartene skal, i tillegg til å se mennesker, registrere trafikkskilt og veimarkeringer.

Autonome kjøretøy er avhengige av detaljerte veikart for å fungere. Denne bilen skal imidlertid også ta beslutninger i vanskelige situasjoner, forklarte Salakhutdinov på konferansen med 8 000 deltagere, inkludert 200 eksperter innen kunstig intelligens. Det skriver Finans.

Det var nesten fem ganger så mange som deltok på konferansen i år enn ifjor.