PERSONVERN: Apple lanserer innstiller i personvernet som gjør at konkurrenter ikke kan spore dataen til brukerne deres på Mac og iPhone. Video: CNN Money Vis mer

Apple rett i strupen på Facebook:

Apple til krig mot Facebooks dele-knapp. Sekunder etter kom Facebooks oppsiktsvekkende svar: - Skinnhellig

Apple vil ikke lenger samle inn data til Facebook og Google. Men det er ikke hele sannheten, sier norsk ekspert.

Denne uka kom Apple med nyheten om at de vil stoppe sporinger på Mac og iPhone, fra blant annet Facebook og Google, gjennom de ulike like- og deleknappene.

Direktør i Apple, Tim Cook, sa i et videointervju med CNN Money at han mente folk flest ikke visste hvor mye informasjon de la igjen på nettet, eller hvor mange som kunne følge med på hva de gjorde.

Se intervjuet øverst i saken.

- Folk vet ikke hvor mye detaljert informasjon som ligger der ute om dem, sier Cook.

Videre i videoen sier han at Apple mener personvern er en menneskerett, og at Apple tar denne menneskeretten alvorlig.

Sjef for datasikkerhet i Facebook, Alex Stamos, la umiddelbart ut en Twitter-melding der hvor han spurte seg om dette var et framstøt for å heve personvernet, eller om det var et forsøk på å framstille seg som etiske aktører:

TWITRET IMOT: Alex Stamos, informasjonssjef i Facebook, satte spørsmålstegn ved Apples egne rutiner for personvern. «Cute virtue» kan oversettes med «skinnhellig». Foto: Twitter/skjermdump
TWITRET IMOT: Alex Stamos, informasjonssjef i Facebook, satte spørsmålstegn ved Apples egne rutiner for personvern. «Cute virtue» kan oversettes med «skinnhellig». Foto: Twitter/skjermdump Vis mer

Nye brukervilkår er en god ting

Professor i cybersikkerhet ved Universitetet i Oslo, Audun Jøsang, mener Apples innskrenking er en god ting, men at den ikke gir det hele og fulle bildet når det kommer til personvernet deres:

- Apple hindrer konkurrentene å samle inn brukerinformasjon, men Apple selv kan jo fremdeles gjøre det, sier Jøsang.

Når det kommer til brukerinformasjon aktørene benytter seg av, blir det som regel brukt til reklame.

- Det er stort sett ufarlige ting det blir brukt til, men det kan få større konsekvenser hvis det brukes til å påvirke valgene våre i viktigere sammenhenger, slik vi så i det amerikanske valget, sier Jøsang.

INTERNETTMONSTER? Mark Zuckerberg måtte svare i EU-parlamentet. Hvordan vil du bli husket?Vis mer Vis mer Vis mer