- SABOTASJE: I september lanserte Apple en ny applikasjon som hindrer selskaper å plukke opp internettbrukeres informasjonskapsler. - De prøver å sabotere oss, sier annonsørene. Christophe Ena / AP / NTB scanpix
- SABOTASJE: I september lanserte Apple en ny applikasjon som hindrer selskaper å plukke opp internettbrukeres informasjonskapsler. - De prøver å sabotere oss, sier annonsørene. Christophe Ena / AP / NTB scanpixVis mer

Apples personvernfunksjon koster annonseselskaper milliarder

Annonsefirmaer kritiserer teknologiselskapets applikasjon som er laget for å forhindre lagring av informasjonskapsler på Applebrukernes enheter.

(Dagbladet): I september lanserte teknologiselskapet Apple nye versjoner av operativsystemene iOS og macOS. Operasjonssystemene, som kjøres på både iPhone, iPad og Mac ble samtidig en applikasjon rikere.

Applikasjonen ITP inneholder en ny personvernsfunksjon som hindrer selskaper som reklamerer for produkter å spore mottagernes bevegelser på internett. Det skriver Bloomberg Technology.

Hindrer datainnsamling

Ved å blokkere lagring av informasjonskapsler på brukernes datamaskiner, kan ikke selskapene tilby folk annonser basert på deres tidligere internettsøk.

Ifølge The Guardian har personvernfunksjonen allerede ført til at flere reklamebyråer har tapt flere milliarder kroner.

Et av dem er annonseselskapet Interactive Advertising Bureau. Daglig leder, Dennis Buchheim, sier Apples funksjon vil påvirke industrien negativt.

- Vi forventer at et vidt spekter av selskaper kommer til å stå overfor de samme, negative konsekvensene av Apples sporingsendringer som oss. Vi vil jobbe med å utvikle mer robuste løsninger for å utkonkurrere applikasjonen og nå frem til målgruppene våre, sier Buchheim til avisa.

- Laget å sabotere

Flere reklamebyråer hevdet i september at applikasjonen var laget for å sabotere firmaene deres. Seks selskaper skrev den samme måneden et brev til Apple der de ba teknologiselskapet om å tenke nøye igjennom lanseringen av den, skriver The Guardian.

Annonsene på internett finansierer nemlig flere digitale tjenester, som for eksempel nettaviser.

Apple svarte med å si at lagringen av informasjonskapsler har gått så langt at det er mulig for selskapene å spore og rekreere store deler av privatpersoners netthistorikk.

- Informasjonskapslene er et problem fordi informasjonen samles uten brukernes tillatelse og brukes for å henvende seg til spesifikke målgrupper i annonser. Annonsene forfølger deretter folk på internett, svarte Apple ifølge avisa.