(Dagbladet): I september lanserte teknologiselskapet Apple nye versjoner av operativsystemene iOS og macOS. Operasjonssystemene, som kjøres på både iPhone, iPad og Mac ble samtidig en applikasjon rikere.
Applikasjonen ITP inneholder en ny personvernsfunksjon som hindrer selskaper som reklamerer for produkter å spore mottagernes bevegelser på internett. Det skriver Bloomberg Technology.
Hindrer datainnsamling
Ved å blokkere lagring av informasjonskapsler på brukernes datamaskiner, kan ikke selskapene tilby folk annonser basert på deres tidligere internettsøk.
Ifølge The Guardian har personvernfunksjonen allerede ført til at flere reklamebyråer har tapt flere milliarder kroner.
Et av dem er annonseselskapet Interactive Advertising Bureau. Daglig leder, Dennis Buchheim, sier Apples funksjon vil påvirke industrien negativt.
- Vi forventer at et vidt spekter av selskaper kommer til å stå overfor de samme, negative konsekvensene av Apples sporingsendringer som oss. Vi vil jobbe med å utvikle mer robuste løsninger for å utkonkurrere applikasjonen og nå frem til målgruppene våre, sier Buchheim til avisa.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger