Aqua på USA-toppen

NEW YORK (Dagbladet): Salgstallene for Aquas «Aquarium» nærmer seg to millioner på verdensbasis. For tredje uke på rad ligger singelen «Barbie Girl» på topp-ti-lista i USA, og gruppa er i ublasert kjempehumør på sitt første New York-besøk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det morsomste hittil? Å bli tilropt av to lag bygningsarbeidere da gruppa gikk nede på gata midt mellom dem.

Ingen av de fire har vært i New York før, og i går kveld dro de på helikoptersightseeing.

- Suksessen er ikke gått til hodet på oss ennå, ler Søren Rasted (28).

Lene Nystrøm (23) fra Tønsberg forsikrer at de har beina trygt plantet på bakken.

De fire er så nykkefrie at de utstråler trivsel selv etter fire uker på verdensomspennende reklameturné. Først om halvannen uke er de tilbake i Danmark.

Rettssak

Slageren som spinner på amerikansk radio er «Barbie Girl». Det har gjort dokkeprodusenten Mattell såpass forbannet at de har anlagt sak mot gruppa og plateselskapet MCA.

- Vi synes det er leit, men kan ikke ta det inn over oss. Det er ikke vår jobb. Dette må plateselskapet ta seg av, sier Søren.

- Jeg skulle egentlig ønske at vi kunne satt oss ned med dem og snakket om dette. De legger helt andre ting inn i sangen enn vi gjør, sier Lene.

Ingen Barbie-gruppe

Gruppa er litt skeptisk til å bli «Barbie-gruppa» og utelukkende forbundet med en enkelt morosang slik som gruppa bak Macarena-farsotten i fjor. Derfor selges det ikke mer av singelen her i USA, og oppmerksomheten forsøkes dreid over til CD-en.

- Der er ti andre flotte sanger, sier René Dif (29).

Lene legger til at i Skandinavia var det «Roses are red» som dro Aqua-bølgen i gang.

Hektisk

Lene Nystrøm forteller at gruppa dro fra Skandinavia den 16. august, besøkte fem land i Asia og landet i Los Angeles til mottakelse med gullplate og «release»-party på en av byens flottere takterrasser med svømmebasseng og utsikt over hele byen.

- Vi kysset nesten jorda da vi landet, sier Lene og innrømmer at lanseringsturneen var hektisk, uvant og litt slitsom. Det klaffet ikke alltid med gruppas ironi og humor i asiatisk sammenheng.

- Og i Los Angeles fikk vi litt sol. I Asia så vi sola to ganger, sier René.

111 millioner

Det går unna for gruppa her i New York med intervjuer i aviser, talkshow og showprogram.

- De som vi gjorde i går, har et publikum på 111 millioner, sier Søren og ler overgitt. Og virker lykkelig.

Av naturlige grunner har de fire ingen stor sans for kritikerne som sier og skriver at de lager irriterende musikk.

- Det er i grunnen likegyldig hva andre tenker om det. Vi lager den musikken vi selv liker, sier Claus Norreen (27) og kan le hele veien til banken.

- Men sånn som det er akkurat nå, har vi ikke tid til å bruke penger, sier Lene. Men de har hatt tid til å kjøpe seg litt klær i New York.

Familie

Foreløpig sliter de ikke på hverandre og bedyrer at vennskapet er styrket etter ett år i tett «samliv».

- Vi blir som en familie for hverandre. Og vi er blitt enda bedre venner i løpet av denne tida, sier Claus Norreen.

- Så mye som vi er sammen er det som et ekteskap, sier Lene som benytter anledningen til å fortelle at hun ikke har noen kjæreste, verken dansk eller norsk, slik enkelte skrev da gruppa fikk besøk av to venner fra Danmark i Los Angeles.

SUKSESS: Dansk-norske Aqua nærmer seg to millioner solgte av plata «Aquarium». Dansk-norske Aqua nærmer seg to millioner solgte av plata «Aquarium».