Arbeidet med denne T-banelinja ble påbegynt i 1929

Legendariske og beryktede Second Avenue Subway i New York kalles «linja tida glemte».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Second Avenue Subway ble opprinnelig planlagt i 1929, for å gi folk som ferdes på østlige Manhattan ei kollektivåre som går fra finansdistriktet i sør til Harlem i nord. Så kom den store depresjonen og satte en effektiv stopper for byggeplanen. Siden har prosjektet gått i rykk og napp - men nå skimtes altså lys i enden av tunnelen, bokstavelig talt.

Second Avenue Subway - på folkemunne kalt «linja tida glemte» -  blir den første nye T-banlinja i New York siden 1932. Den samlede prislappen for den 13,7 kilometer lange strekningen er 17 milliarder dollar (101 milliarder kroner).

Svensk utbygger Hovedårsaken til stans i prosjektet har vært mangel på midler, men behovet for ei ny linje på østlige Manhattan har økt i takt med bosettingen. Planleggingen skjøt endelig fart i 2007, da føderale myndigheter sikret finansieringen. Metropolitan Transportation Authority (MTA) tildelte kort tid etter sammenslutningen S3, som omfatter svenske Skanska, kontrakten for å bygge tunnelene i prosjektets første fase.

De første spadestikkene ble tatt samme år, men den gigantiske tunnelboremaskinen (TBM-en) ble ikke satt i sving før i 2010, på grunn av uforutsette problemer med å tilrettelegge for TBM-en. Til nå er nye tunnelløp boret mellom 63. og 96. gate nord på Manhattan, på en strekning som omfatter tre stasjoner.

Prosjektet skal til sammen gjennomgå fire faser, og når linja til slutt er ferdigstilt, etter planen i 2016, vil den ifølge MTA dramatisk avlaste Lexington Avenue-linja, som nå er preget av trengsel og forsinkelser.

Les MTAs informasjon om byggingen

Ulykker Utbyggingen har ikke forløpt uten problemer. I mars ble anleggsarbeider Joseph Barone (51) sittende fast i kvikksand, og det tok fire timer å få ham løs. I fjor sommer utførte S3 «kontrollerte» sprenginger som sendte steiner og løsmasser til værs som prosjektiler på bakkenivå. Til sammen er tre saker under etterforskning hos det amerikanske arbeidstilsynet.

Bildene av utbyggingen er tatt av MTAs egen fotograf Patrick Cashin, som har fulgt utbyggingen nøye siden 2009. Han har dette å si om arbeidet, som foregår 24 meter under bakkenivå:

- Etter ti sekunder nedi der skjønner du at dette er et farlig sted å være. Når boremaskinen er på, er lyden veldig høy, og det er svært støvete. Så vidt jeg vet, er 800 arbeidere spredt utover anleggsområdet. Hver av dem driller, graver, flytter steiner - alle er ustanselig i bevegelse, sier Cashin ifølge MTAs Flickr-side.

ENDELIG KLAR: Den gigantiske tunnelboremaskinen er endelig klar til innsats i 2010. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
GJENNOMBRUDD: Tunnelboremaskinen bryter igjennom til 63rd Street Station høsten 2011. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
STOLTE: Arbeidslaget med tunnelboremaskinen etter gjennombruddet til 63rd Street Station. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
101 MILLIARDER: Second Avenue Subway har en prislapp på til sammen 101 milliarder kroner. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
STORE FORHOLD: Enkeltarbeiderne blir små i forhold til tunnelene. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
«LINJA TIDA GLEMTE»: På folkemunne kalles Second Avenue Station «linja tida glemte»; arbeidet ble først startet i 1929. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
13,7 KILOMETER: Når den står ferdig, vil Second Avenue Subway dekke en strekning på 13,7 kilometer. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
PÅ BAKKENIVÅ: Anleggsplassen sett fra 96. gate. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
SVENSK DELTAKELSE Svenske Skanska er blant de tre entreprenørselskapene i sammenslutningen S3, som har sikret kontrakten for å bygge tunnelene i utbyggingens første fase. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
TØFFE FORHOLD: Arbeidet åtte etasjer under jorda er krevende og farlig. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
PENGEMANGEL: Pengemangel har gjentatte ganger satt en stopper for utbyggingen. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
KJENNETEGN: T-banesystemet i New York er livsviktig for samferdselen i storbyen. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
800 ARBEIDERE: 800 arbeidere jobber med å bygge Second Avenue Subway. Arbeidet ble for alvor startet i 2007. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
AVLASTNING: Når Second Avenue Subway står ferdig, vil den avlaste Lexington Avenue-linja, som allerede preges av overbelastning og forsinkelser. Foto: PATRICK CASHIN / MTA
SLIK BLIR DET: Når den 13,7 kilometer lange strekningen står ferdig, vil den gå fra finansdistriktet i sør til Harlem i nord. Kart: MTA
SLIK BLIR DET: Når den 13,7 kilometer lange strekningen står ferdig, vil den gå fra finansdistriktet i sør til Harlem i nord. Kart: MTA Vis mer