Arbeidstilsynet slakter service-gigant ISS i ny rapport

Ny rapport: Betalte for lite lønn, manglet oversikt over hvor mye de ansatte jobbet, kunnskapsløse mellomledere, og økt tidspress.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Arbeidstilsynet kommer med knusende kritikk mot ISS i ny tilsynsrapport.

Service-giganten har over 9000 ansatte i Norge.

ISS er også en internasjonal kjempe, med 500 000 ansatte fordelt på 50 land, og med en omsetning på verdensbasis på 78 milliarder kroner.

- Vi gråter på jobb For ei uke siden fortalte Dagbladet at de ansatte ved to av Oslos mest kjente hoteller, Oslo Plaza og Radisson Blu Scandinavia er rasende på ISS-ledelsen. Over 50 ansatte fortalte Dagbladet at de har fått langt flere rom å rengjøre, at de har blitt presset av de nye mellomlederne, og at de får advarsler når de klager på arbeidsforholdene.

«Vi gråter hver dag på jobb», sa en ansatt til Dagbladet.

Nå får de ansatte støtte i en ny tilsynsrapporten fra Arbeidstilsynet.

- Økt tidspress I rapporten blir det blant annet avdekket:

• De ansatte har fått for lite lønn.
• Mellomledere har «ikke nødvendig kunnskap og kompetanse til å ivareta ansvaret».
• Manglende registrering av hvor mye de ansatte jobber.
• De ansatte forteller at de har opplevd økt tidspress.
• Det forventes også at de ansatte må jobbe mer for den samme tida enn før.

Arbeidstilsynet har undersøkt arbeidsmiljøet ved fem arbeidsplasser; Radisson Blue Scandinavia, Radisson Blue Plaza, BI, Radisson Blu Alna og Thon Hotell Munch.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke nødvendig kompetanse Arbeidstilsynet har gitt totalt åtte varsel om pålegg. Blant annet ble det avdekket at mellomlederne hadde manglende kunnskap.

«Under tilsynet kom det fram at arbeidstaker som har til oppgave å lede eller kontrollere andre arbeidstakere, ikke har nødvendig kompetanse til å utøve arbeidet», skriver Arbeidstilsynet i rapporten.

- Etter vår menig er dette en helt udramatisk og konstruktiv rapport. Mange av disse problemstillingene er noe som renholdsbransjen kjenner godt fra før. Vi har fått pålegg før, og da har vi løst det på en utmerket måte, sier kommunikasjonsrådgiver i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet.

- For lite lønn I rapporten fra Arbeidstilsynet kommer det fram at ISS manglet oversikt over hvor mye de ansatte arbeidet. Enkelte steder ble det bare registrert når de ansatte begynte å jobbe, ikke når de sluttet. Arbeidstilsynet fikk også oppgitt at enkelte ansatte har opplevd at de har fått betalt for færre timer uten at det ble tatt opp med arbeidstaker på forhånd.

I tillegg ble det avdekket at ISS har betalt for lite i lønn. Det har skjedd ved at de har videreført gamle lønnsvilkår for arbeidstakerne når de har tatt over virksomheter.

Arbeidstilsynet mener de ansatte skal ha betalt ifølge den lovpålagte minstelønnen, som i dag er 169,37 kroner, når ISS tar over renholdet. Hvis de ansatte tidligere har vært ansatt på hotellet har man fulgt andre tariffavtaler som gir en lavere lønn.

- Det er ingen i ISS som ikke får den lønnen de skal ha. Det vil jeg tilbakevise på sterkeste. Når det gjelder uenigheten om hvor mye de ansatte skal få i lønn, så er dette en strid mellom NHO, ISS og LO. Det er ikke en ny sak, men et punkt vi har diskutert med Arbeidstilsynet lenge, sier Jan Bjørneboe fra ISS.

- Økt arbeidsmengde I rapporten blir det avdekket at «vernetjenestene er så godt som ukjent hos de arbeidstakerne som har blitt intervjuet».

IKKE FØRSTE GANG: Dette er ikke første gang Dagbladet skriver om konflikt mellom hotell-ansatte og ISS. 2011 skrev Dagbladet at ISS-ansatte gråt på jobben. Ansatte ved Olav Thon- og Radisson Blue-hoteller fortalte da om økt arbeidspress og for lange dager.
IKKE FØRSTE GANG: Dette er ikke første gang Dagbladet skriver om konflikt mellom hotell-ansatte og ISS. 2011 skrev Dagbladet at ISS-ansatte gråt på jobben. Ansatte ved Olav Thon- og Radisson Blue-hoteller fortalte da om økt arbeidspress og for lange dager. Vis mer

Det ble også avdekket at «arbeidstakere har opplevd økt tidspress og forventning om økt arbeidsmengde innen samme arbeidstid som før (...) Arbeidstakere melder at økt arbeidspress medfører at det i liten grad er rom for organisering og tilrettelegging med hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvre forutsetninger».  

- Ikke enig i alt - Vi fikk denne rapporten fra Arbeidstilsynet i går. Vi jobber veldig godt sammen med Arbeidstilsynet og det er mange gode innspill her. Vi holder på å gå gjennom rapporten, men mye ser vi med en gang at vi skal rette opp. Andre ting er vi ikke helt enig i, sier Bjørneboe fra ISS. Han sier de nå vil diskutere påleggene videre med Arbeidstilsynet.

- Vi registrerer arbeidstid slik arbeidsmiljøloven krever, men basert på rapporten fra tilsynet kan det være behov for å se på disse rutinene en gang til, sier Bjørneboe. Når det gjelder det økte arbeidspresset, så bekrefter Bjørneboe at ISS krever mer av de ansatte.

- Høy produktivitet - Det medfører nok riktighet at vi har en høyere produktivitet. Men dette er vår konkurransestyrke. Prisen på hotellrommene ville bli veldig høye hvis vi ikke hadde klart å effektivisere bransjen, sier Bjørneboe.

Tarje Hellebust, som er regiondirektør for Radisson Blue, og hotellsjef for Oslo Plaza, kommentere Arbeidstilsynets rapport slik.

- Vi har løpende dialog med konsernledelsen i ISS. Vi hadde seinest et møte med konsernledelsen 29 mars hvor vi gikk gjennom status, og aktivitetsplaner, og vi er sikre på at de tar tak i disse påstandene på en ordentlig og god måte. Vi anser rapporten som en sak mellom Arbeidstilsynet og ISS, sier Hellebust til Dagbladet.

KJENT HOTELL: Radisson Blu Plaza Hotel, bedre kjent som Oslo Plaza, er Norges mest kjente hotell. Foto:HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX
KJENT HOTELL: Radisson Blu Plaza Hotel, bedre kjent som Oslo Plaza, er Norges mest kjente hotell. Foto:HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX Vis mer