Årets bilnyhet går på luft

Glem høye bensinpriser og miljøvennlig gass. Nå kommer bilen som går på luft!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det hviskes om en urban revolusjon på bilmessa i Johannesburg i Sør-Afrika denne uka. Prototypen av modellen som kalles e.Volution ligner en moderne London-cab, men det er ikke det som får messedeltakerne til å sperre opp øynene.

Designerne hevder nemlig at bilen som kun krever luft på tanken kan kjøre 200 kilometer for bare 30 amerikanske cent, godt under 3 norske kroner.

Ifølge BBC lanseres bilen under mottoet «Enkelt, økonomisk og rent». Prototypen avdukes på Auto Africa Expo 2000 i Johannesburg denne uka. Men detaljene om hvordan bilen fungerer, blir foreløpig bare løst skissert.

Kompresjonsmotoren er ifølge BBC oppfunnet av franskmannen Guy Negre, en tidligere Formel 1-ingeniør.

Bilen har lufttanker, som ligner dem dykkere bruker, montert under bilen. Energien skapes når den komprimerte lufta i disse tankene slippes fri.

Ser for seg luft-stasjoner

Forskerne har i mange år jobbet for å finne det beste miljøvennlige alternativet til dagens drivstoff. Bilen som går på hydrogen er allerede lansert.

Hybrid-modellene, med tanker for både hydrogen og bensin, skulle være et alternativ for dem som legger ut på både landeveis- og bykjøring.

Bilen som går på luft har hittil bare vært en illusjon. Nå meldes det fra Auto Africa Expo at de første modellene av e.Volution vil være på veiene allerede i år. Produsenten markedsfører bilen som «det første levedyktige alternativet til biler som går på tradisjonelt drivstoff».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet «Zero Pollution Motors» har rettighetene til å produsere bilen i Sør-Afrika. De regner med at prisen vil ligge under 95 000 norske kroner, som er det samme man i dag betaler for en middels stor kuph i samme land.

Tanken varer ti timer

To fabrikker i Frankrike regner med å ha de første utgavene av luft-bilen på gata før året er omme. I tillegg er fem fabrikker planlagt i Sør-Afrika, Mexico, Spania og Australia.

Bilen veier kun 700 kilo, og selve motoren er på 35 kilo. Med full tank skal luft-bilen teoretisk sett kunne kjøre opp til ti timer i urbane omgivelser med en gjennomsnittsfart på 80 kilometer i timen.

Designerne tenker seg en situasjon der tankene kan fylles ved å koble fartøyet til en elektrisk kilde, og at dette vil ta opp mot fire timer.

Med egne luft-stasjoner forestiller produsentene seg at det kun vil ta tre minutter å fylle tanken.