TAR GREP: - Når jeg først rotet meg inn i Hunter Group, måtte jeg gjøre noe for aksjonærene, sier investor Arne Fredly. Foto: Iván Kverme/Finansavisen
TAR GREP: - Når jeg først rotet meg inn i Hunter Group, måtte jeg gjøre noe for aksjonærene, sier investor Arne Fredly. Foto: Iván Kverme/FinansavisenVis mer

Arne Fredly blir tankreder

Har med seg Arne Blystad, Sundt og Torbjørn Kjus.

(Finansavisen:) - Når jeg først rotet meg inn i Hunter Group, måtte jeg gjøre noe for aksjonærene, sier investor Arne Fredly til Finansavisen.

Nå tilbyr han selskapet kontrakter på fire VLCC-ere under bygging på Daewoo-verftet, og opsjoner på ytterligere tre, til det han mener er langt under markedspris.

- Jeg hadde egentlig tenkt å eie dette privat sammen med en del medinvestorer, men vil heller gi det til Hunter som en gave. Hvis ikke aksjonærene vil ta imot, og det blir stemt ned på generalforsamling, tar jeg den gjerne selv.

I går ettermiddag var Hunter-kursen opp over 12 prosent, til 2,70 kroner. 70 prosent av aksjonærene skal ifølge avisen allerede ha meddelt at de vil støtte transaksjonen.

Største eier

Nylig ledet Fredly aksjonæropprøret i selskapet, som veltet avtalen med Ståle Kyllingstad om å kjøpe IKM Subsea & Technology. Siden har han kjøpt seg opp til å bli største eier, med en andel på 33,29 prosent, og byttet ut styret. I tillegg har konsernsjefen og finansdirektøren gått ut av selskapet.

I stedet for å dele ut kontantene som lå i selskapet til aksjonærene, som han tidligere har snakket om, vil Fredly heller satse på tank.

- Har dette vært planen hele tiden?

- Jeg presenterte dette for Hunter-ledelsen før jul i fjor, men de sa at de skulle drive industriutvikling og hadde noe på gang.

Blystad, Sundt og Kjus inn

Fredly signerte ifølge Finansavisen kontraktene for et par måneder siden, og har selv stilt garanti mot verftet for et totalbeløp på 2,7 milliarder kroner.

- Aksjonærene er frie, ettersom jeg sitter med motpartsrisikoen. Dette har imidlertid ført til en gearing på 13 ganger, og det er helt unikt, sier han.

- 82,5 millioner dollar pr. skip tilsvarer dessuten historisk lave nivåer. Det koster 90 millioner dollar bare for materialene, og «break even» for verftet er 95 millioner dollar. I dag tar verftet 88,9 millioner for tilsvarende skip, men med senere levering.

Investoren viser ifølge avisen til at han har fått tilbud fra både meglere og shippinginvestorer som ønsker å være med.

- Sundt-familien, Arne Blystads Songa Trading og Torbjørn Kjus har vært med fra dag én. Den eneste forutsetningen jeg har til at Hunter skal få denne gaven, er at jeg får ta med meg disse medinvestorene gjennom en emisjon på 2,30 kroner. Transaksjonen er uansett sterkt innvannende for dagens aksjonærer.

Andre økonominyheter:
Arne Fredly sender aksje til værs
Skal du leie ut bolig? Så mye kan du få