Arnold mot bilen

Hummer-eier Schwarzenegger saksøker bilgigantene for deres bidrag til den globale oppvarming. Det er valg i California.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DET ER SELVFØLGELIG mest valgkamp, men likevel: Arnold «Terminator» Schwarzenegger saksøker Ford, General Motors, Toyota, Honda og Chrysler fordi de bidrar til å gjøre verden varmere, og derfor skader California. Søksmålet er av samme type som tidligere juridiske angrep på tobakksindustrien, MacDonalds og våpenprodusenter. Den amerikanske betegnelsen er «class action suits» som betyr noe sånt som gruppesøksmål reist på vegne av mange. I dette tilfelle av staten California.

OG SÅ ARNOLD da som i hvert fall var den stolte eier av en Hummer, den sivile versjonen av Humvee som nå er standardtransport for amerikanske soldater. Den sivile versjonen bruker like mye drivstoff som tre normale biler. Arnolds eneste unnskyldning må være at hans Hummer visstnok kan gå på biodiesel som ikke slipper ut fossil CO{-2}, bare CO{-2} som er tatt opp fra lufta. Utslippet blir derved nøytralt, men da regner du ikke med energien som gikk med til å dyrke og lage drivstoffet.Arnolds Hummer går mot trendene i California der bilforhandlerne tar imot monsterbiler med digre motorer og enorme utslipp i innbytte fra kunder som i stedet kjører ut med hybrid-Priuser, små Corollaer eller mellomstore Camrys. Til tross for store avslag har forhandlerne, ifølge The New York Times, trøbbel med å selge de brukte monstrene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GRUNNLAGET FOR SØKSMÅLET er at bilfabrikantene til tross for at de kjenner til global oppvarming, har fortsatt å produsere store utslippsmaksiner, spesielt SUV-ene som produseres i medhold av en spesiallov som gjelder for såkalte «lette lastebiler», og som tillater høye utslipp. Loven var i sin tid triumfen til lobbyistene på lønningslistene hos bilgigantene i Detroit. Mens loven om reinere luft begrenset utslipp fra vanlige personbiler, startet gigantene det som gjorde at mødrene (og noen av fedrene) som i dag frakter unger rundt fra fiolintimer til fotballtrening, frakter seg og småtassene i enorme metallklumper med 8 sylindere under panseret som drikker diesel like fort som en tørst journalist sluker den første fredagspilsen.Større biler, mer drivstoff. Det er en ufravikelig lov, uansett hvor mye bilfabrikanter og biljournalister neddopet på kunstig lærlukt påstår noe annet. SUV-invasjonen fikk en venn av meg i New York til å utbryte etter terrorangrepene 11. september 2001 at han «ville stappe disse bensinslukerne inn i de største bombeflyene vi har, og slippe dem ut over Saudi-Arabia.»

ARNOLD «THE TERMINATOR» skal gjenvelges i november. Det er derfor han nå driver valgkamp inn over midten og langt inn på demokratenes banehalvdel: Han er med på gruppesøksmålet, han har skrevet under på et lovforslag fra demokratene om å redusere Californias CO{-2}-utslipp med 25 prosent innen 2020, altså tilbake til 1990-nivået som er i tråd med den Kyoto-protokollen som Bush har avvist som økonomisk skadelig for hele USA. Lovens mål er først og fremst å få kraftprodusentene som brenner billig, forurensende kull, til å rense sine utslipp for å kunne holde seg i et marked med 38 millioner innbyggere. Bare Texas har i dag høyere utslipp enn California i USA, og California er verdens nummer tolv på verstinglista. Men innbyggerne der flertallet er demokrater, krever at guvernøren gjør noe. Det var tross alt kravene fra California til bilindustrien som brakte fram katalysatoren som fjernet mye av den dødelige smogen over byer som Los Angeles.Og det var California som nylig vedtok nye, strenge krav til utslipp fra biler. Bilgigantene har gått til motangrep, og en domstol vedtok nylig at deres søksmål mot delstaten for å få denne loven strøket, kan gå sin gang.

GRUPPESØKSMÅLENE har fått mye oppmerksomhet de siste par tiåra. Nå viser det seg at advokatbattaljonene som de multinasjonale selskapene verver, nesten alltid klarer å drive søksmålene tilbake, slik at fellende dommer blir omgjort, eller får liten effekt. Det gjelder for eksempel tidlige triumfer for saksøkerne mot tobakksgigantene. Stort sett har disse strandet i ankeinstansene eller blitt stoppet av motsøksmål. USAs våpenprodusenter har hittil ingen klart å få dømt for mord. Det er som kjent en gudegitt menneskerett å være i besittelse av alle de våpen enhver måtte føle behov for, slik Moses, eller altså Charlton Heston, ser det.Så verken Arnold eller Ford regner vel med at domstolene skal gi bilgigantene erstatningsansvar for den globale oppvarmingen. Men noen stemmer ved valget regner de nok med at det kan gi.