Arresterer TV2 for banditt-reklame

TV2 får kraftig kritikk fra regjeringshold for å bruke kjendisforbrytere i en egenreklame for alpin-VM i Vail.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Enger rømte til Theatercaféen

Politisk rådgiver Hans Olav Syversen i Justisdepartementet (KrF) mener TV2 ufarliggjør det de domfelte i reklamen står for.

- Som allmennkringkaster bør TV2 tenke igjennom signalene de sender ved å bruke en slik reklame, sier Hans Olav Syversen.

Han hoppet i stolen første gangen han så reklamen.

- Bruk av domfelte i reklame er lite skjønnsomt. Det er med på å alminneliggjøre domfelte i gir et bilde som nærmest ufarliggjør det se står for og det de har gjort galt, sier Syversen.

- Glorifisering

Han hevder at han ville reagert like sterkt uavhengig av om Enger var på rømmen eller ikke.

- Det er helt forkastelig å bruke forbrytere i reklame. Dette er veldig støtende ut fra konvensjonelle moralske holdninger. En tar jo utgangspunkt i de forkastelige gjerningene disse har gjort, sier forskningsleder Johannes Knutsson ved Politihøgskolen.

- Dette er en glorifisering av forbrytere som kan gjøre stor skade, mener han.

- Tabbe av TV2

- Forherligelse av kriminelle personer for å skape oppmerksomhet rammer TV2s eget image og er dårlig markedskommunikasjon, sier informasjonssjef Rolf Nereng hos Geelmuyden. Kiese.

Han har slett ikke tro på at all oppmerksomheten rundt Engers rømming har noen reklameverdi for TV2.

- I hvert fall ikke i positiv retning. Dette gjør at TV2 oppfattes som useriøs, sier han. Nereng ville rådet kanalen til å fjerne reklamen.