Bomtur til Statens vegvesen:

- Arrogant og tragikomisk

Fikk møtepåminnelse på SMS – kjørte tre timers bomtur til stengt kontor.

BOMTUR: Etter å ha kjørt i nesten 1,5 timer ble Anne.Lise Karlsen møtt av en stengt dør hos Statens vegvesen. Foto: Privat.
BOMTUR: Etter å ha kjørt i nesten 1,5 timer ble Anne.Lise Karlsen møtt av en stengt dør hos Statens vegvesen. Foto: Privat. Vis mer
Publisert

Anne-Lise Karlsen skulle til Statens vegvesen for å skaffe seg nye skilt og vognkort til sin nye bil. Det trodde hun skulle bli en lett sak, siden hun hadde fått bekreftet timebestillingen, og blitt påminnet avtalen med en tekstmelding. Men så enkelt var det ikke.

Timen var avtalt til torsdag formiddag klokka 12.15, ved trafikkstasjonen på Storslett, som er administrasjonssenteret i Nordreisa kommune i Troms og Finnmark.

Kjørte 240 km

Anne-Lise satte seg i bilen og kjørte i vei fra Skibotn. Strekninga er på rundt 120 km, og det tar rundt tre timer tur retur.

- Men på inngangsdøra var det en stor lapp skrevet med rødt om at trafikkstasjonen var stengt på grunn av sykdom, sier hun til avisa Nordlys, som først omtalte saken.

Karlsen ga ikke opp med det samme, men ventet ei stund for å se om det likevel var håp. Mens hun ventet kom det to-tre andre personer som også ble møtt med låst dør.

- Ganske irriterende

- Jeg banka på døra for å se om det var noen der, men ingen respons. Alle måtte gå med uforrettet sak, og det var ganske irriterende. Det er en offentlig etat som skal serve oss kundene. Det frekkeste er at de sendte ut en SMS for at jeg måtte huske på timen, da kunne de heller sendt ut en melding om at kontoret var stengt som følge av sykdom, sier Karlsen til Dagbladet.

Anne-Lise Karlsen forsøkte å kontakte Statens vegvesen på flere forskjellige måter når hun først hadde kjørt den 120 kilometer lange veien.

Ikke god service

- Jeg prøvde å ringe dem, men da ble jeg satt til Oslo, ventet i fem minutter i telefonen før jeg ble tilbudt å bli oppringt igjen. Det var selvfølgelig ingen som ringte meg opp igjen. Det er veldig irriterende og ikke akkurat hva jeg vil kalle god service, sier hun til Dagbladet.

- Det er toppen av arroganse fra en offentlig etat, sier hun.

Hun sendte e-post med spørsmål om det var mulig for dem å sende skiltene i posten så hun slapp en ny kjøretur. Det er ikke mulig.

- Alle kan gjøre feil og ingen kan være herre over sykdom. Det ringte en hyggelig dame fra Statens vegvesen som beklaget det som hadde skjedd, men de kunne ikke sende skiltene i posten. Det synes jeg var dårlig, sier Karlsen.

Hun tenkte først på å dra til trafikkstasjonen i Tromsø, men siden hun fikk tidligere time på Storslett bestemte hun seg for å bruke den.

- I ettertid viser det seg at jeg burde ha bestilt timer i Tromsø, men det kunne jeg jo ikke vite på forhånd.

Anne-Lise måtte til slutt gjøre vendereis uten skilt og vognkort til den nye bilen sin.

- Jeg sjekket på nytt om det var noe det, men døra var fortsatt låst, og da var det bare å legge i vei tilbake til Skibotn. Nå håper jeg bare på å få sommerbilen på veien før det begynner å snø igjen, sier hun lattermildt.

Ny tur på 240 kilometer

Nå må hun ta en ny tur til Storslett før hun får tatt i bruk nybilen.

- Jeg har fått ny time på tirsdag. Jeg spurte om de var sikker på om det var noen på jobb da, og det bekreftet de at det ville være.

- Men du ringer kanskje på forhånd og sjekker?

- Det nytter jo ikke, da blir jeg bare satt til Oslo. Det hele er jo bare tragikomisk, sier Karlsen - som er spent på hva som venter henne på tirsdag.

Beklagelig

- Det er beklagelig at Anne Lise har havnet i denne situasjonen. Storslett trafikkstasjon har for tida bare en ansatt, og ved sykdom må vi av og til stenge. I dette tilfellet hadde vi ikke mulighet å holde stasjonen åpen.

Det sier kontorsjef Annichen Hansen Solvold hos Statens vegvesen nord, til Nordlys.

Hun opplyser at det normalt sendes det ut SMS til kunder når timer kanselleres.

- Det har dessverre ikke skjedd i dette tilfellet, og dette sjekker vi opp for å være sikre på at ikke dette skjer igjen, sier hun til avisa.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer