UTBRENT:  Vogntoget som tok fyr i Oslofjordtunnelen ble stående utbrent igjen, men granskningen viser nå at brannen skyldes et motorhavari og slett ikke for varme bremser på grunn av den bratte bakken. Foto: Jonny Olsen / Presseservice
UTBRENT: Vogntoget som tok fyr i Oslofjordtunnelen ble stående utbrent igjen, men granskningen viser nå at brannen skyldes et motorhavari og slett ikke for varme bremser på grunn av den bratte bakken. Foto: Jonny Olsen / PresseserviceVis mer

Årsaken til skrekk- brannen var motorhavari

34 personer satt innesperret i røykdrama da vogntoget brant i Oslofjordtunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Verken sjåføren eller tunnelen kan lastes for den brannen i Oslofjordtunnelen i slutten av juni.

Etter at et vogntog lastet med papir tok fyr og 34 personer ble sittende innesperret i røykinfernoet i flere timer, har beskyldningene mot tunnelen haglet.

Alt fra lastebileierforbundet, opplysningsrådet for veitrafikk og andre med meninger har konkludert med at det måtte være den bratte tunnelen som førte til for varme bremser, og dermed en brann som sendte tolv personer til sykehus.

Men det var ikke årsaken. Dagbladet vet at konklusjonen etter granskningsarbeidet er at brannen skyldes et motorhavari. Det er Follo politidistrikt, Staten vegvesens ulykkesgruppe i Akershus og Statens havarikommisjon som har undersøkt vogntogvraket.

«Alle» tenkte på bremser - Det startet med et motorhavari og at det skjedde akkurat der, var en ren tilfeldighet og fryktelig ugunstig. Det får helt andre konsekvenser når det skjer i en tunnel, sier overingeniør Truls Halvorsen i ulykkesgruppa til Dagbladet.

 VELTET UT:  Røyken veltet ut på begge ender av Oslofjordtunnelen da et vogntog sto i full fyr tidligere i år. Foto: Jonny Olsen / Presseservice
VELTET UT: Røyken veltet ut på begge ender av Oslofjordtunnelen da et vogntog sto i full fyr tidligere i år. Foto: Jonny Olsen / Presseservice Vis mer

- Det er også veldig naturlig at vår første tanke var at uvettig bremsing kunne ha ført til varmgang, sier han.

Han var slett ikke alene om å tenke på bremsene umiddelbart etter ulykken. Det gjorde langt de fleste Dagbladet snakket med den dagen også.

Tunnelen har vært stengt siden da. Etter det Dagbladet erfarer vil man åpne den for trafikk igjen snart. Det har også kommet krav om å bygge bru og forby tungtrafikk i tunnelen.

- Det startet med et ordentlig kraftig motorhavari, som gjorde at det kom en veivstang ut av motorblokken. Den skadet både drivstoffledninger og elektriske ledninger slik at det har tatt fyr, sier Halvorsen.

Spesielt tilfelle Hvorfor dette havariet skjedde på denne måten, kan imidlertid ingen svare på foreløpig. Ulykkesårsaken er uvanlig.

- Det at vi i det hele tatt greide å finne fram til en årsak er vi fornøyd med. Og det vi kan si er at de ikke har noe med tunnelen å gjøre eller med feil fra bilføreren, sier overingeniøren.

Han understreker at både video fra stedet og avhør av føreren viser at han har gjort alt rett både før og etter ulykken.

Vogntoget ble helt utbrent i den kraftige brannen, og det brøt ut panikk da folk forsøkte å komme seg ut. Tolv ble sendt til sykehus med røykskader. Også i vinter sto et vogntog i full fyr i den undersjøiske veiåren.

 KAOS:  Det brøt ut panikk da folk forsøkte å flykte fra det brennende vogntoget. Flere biler krasjet i hverandre. Foto:  Jonny Olsen / Presseservice
KAOS: Det brøt ut panikk da folk forsøkte å flykte fra det brennende vogntoget. Flere biler krasjet i hverandre. Foto: Jonny Olsen / Presseservice Vis mer