Årsaken til Sleipner-forliset

«Sleipner» kom ut av kurs og kolliderte fordi en vannbrems var innstilt på en annen måte enn oppgitt. Det mener en katamaranekspert som har undersøkt vraket på egen hånd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Katamaranekspert Magnar Reigstad undersøkte vraket av «Sleipner» på eget initiativ og oppdaget at babord vannbrems var senket med 12 centimeter.

- Med vannbremsen senket styrte MS «Sleipner» rett mot Bloksen, sier Reigstad til Rogalands Avis.

Da Reigstad hørte på sjøforklaringen, la han merke til den enorme kursendringen «Sleipner» må ha gjort. På få sekunder må båten ha dreid nærmere 90 grader mot babord.

- Det er høyt unormalt at en slik båt plutselig legger om kursen så raskt. Det var da jeg kom til å tenke på at det kunne være en vannbrems som hadde utløst den voldsomme manøvren, sier Reigstad.

Vannbremsen er ifølge avisen ikke nevnt i ulykkeskommisjonens rapport. Kommisjonen er så godt som ferdig med rapporten, og den er til gjennomsyn hos berørte parter. 16 mennesker omkom da hurtigbåten forliste 26. november i fjor.

(NTB)