- Årsavgiften må endres

Norges Automobil-Forbund (NAF) mener årsavgiften på biler er Norges mest usosiale avgift, og foreslår at avgiften settes etter bilens størrelse. Luksusbileiere bør betale mer. Småbileiere bør slippe billigere unna.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Urettferdig, usosialt og typisk norsk, mener informasjonssjef Egil Otter i NAF om årsavgiften.

- Den er firkantet og unyansert, og er blitt en inntekt finansministeren bare «regner med». Fra 2000 til 2001 økte avgiften med 13 prosent, uten at noen hevet sin røst på Stortinget. Årsavgiften «sklir» rett gjennom statsbudsjettet med stilltiende aksept fra et solid, tverrpolitisk flertall.

NAF forslår nå overfor alle politiske partier og finanskomiteen på Stortinget at årsavgiften endres slik at den blir lik den resten av Europa bruker. Staten skal få de samme inntektene - men på en annen måte.

  • Biler med motor på under 1,4 liter får en avgift på 1000 kroner.
  • Biler med motor mellom 1,4 og 2,0 liter får en avgift på 1500 kroner.
  • Biler med motor mellom 2 og 3 liter får en avgift på 2000 kroner.
  • Luksusbiler med motor på over 3 liter får en årsavgift på 3000 kroner.

- Dette systemet vil øke interessen for å kjøpe biler med mindre motorer, som bruker mindre bensin, forurenser mindre og har lavere topphastighet, mener Otter.

- Systemet er i tillegg mer rettferdig, miljøvennlig, og meget lett å innføre. Alle data som trengs, finnes hos Opplysningsrådet for Veitrafikken og i vognkortene, så det er bare for noen på Stortinget å gripe saken og få den vedtatt.

Staten soper inn 5 milliarder i året på årsavgiften.