Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Artikkel fjernet

- Digitaliseringstakten tiltar og Posten fortsetter å tilpasse seg et fallende brevmarked og nye kundebehov, konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

TAR GREP: Posten Norge og konsernsjef Tone Wille forbereder nå tidenes største omstilling når brevomdelingen planlegges lagt om til annenhver dag fra 1. juli 2020.




Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
TAR GREP: Posten Norge og konsernsjef Tone Wille forbereder nå tidenes største omstilling når brevomdelingen planlegges lagt om til annenhver dag fra 1. juli 2020. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

(Hegnar.no:) Posten Norge fikk et resultat etter skatt på minus 305 millioner kroner i 2. kvartal 2019, mot 161 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor.

- Digitaliseringstakten tiltar og Posten fortsetter å tilpasse seg et fallende brevmarked og nye kundebehov. Konsernet har god underliggende drift og god resultatutvikling i logistikksegmentet, men bunnlinjen preges av store avsetninger for omstilling på grunn av fallende brevvolum, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge, i en pressemelding.

Posten forbereder nå tidenes største omstilling når brevomdelingen planlegges lagt om til annenhver dag fra 1. juli 2020 – i tråd med endringene i Postloven som Stortinget besluttet i juni.

Felles nettverk

- Vi satser offensivt ved å utvide kapasiteten og øke effektiviteten i produksjon og nettverk. I Norge etablerer vi et felles nettverk for brev, pakker og gods. Den nye terminalen i Stavanger ble åpnet i juni. I Sverige vil Bring bygge ut pakkenettverket, mens Bring i Danmark utvider kapasiteten med nye terminaler, sier Wille.

Siste 12 måneder økte e-handelsvolumet med 17 prosent.

- De neste årene vil Posten forme fremtidens utleveringsnett med en kombinasjon av industriell produksjon og individuell utlevering med nye tjenester som blant annet Levering innenfor døren – med digital dørlås. Vi ser for oss at våre betrodde medarbeidere kan levere pakkene trygt innenfor døren – også når mottaker ikke er hjemme, sier Wille.

I 1. halvår var 91,5 prosent av adressert post fremme innen to dager. Dette var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.

Nøkkeltall 2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 5.931 (5.975)

Justert driftsresultat (MNOK): 132 (214)

Driftsresultat (EBIT) (MNOK): -239 (233)

Resultat etter skatt (MNOK): -305 (161)

Nøkkeltall 1. halvår 2019 (1. halvår 2018 i parentes)

Driftsinntekter (MNOK): 11.843 (11.844)

Justert driftsresultat (MNOK): 239 (159)

Egenkapitalandel %: 29,7 (38,1)

Andre økonominyheter:
Åpner for nye eiere i Fredriksen-selskapene
Aksjen har steget 73 prosent i år - her er Tønseths anbefaling

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling