Asia til værs!

Beskyttelse av satellitter er fortsatt viktigere enn å redde klimaet, skriver Arne Foss.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SØR-KOREA HAR NETTOPP utpekt sin første astronaut. Det var et kjempeshow. 36 000 personer konkurrerte om det ærefulle vervet. Kon San, en ung vitenskapelig assistent, vant. Neste år besøker han Den internasjonale romstasjonen, ISS, sammen med to russiske kosmonauter. Den første muslimske astronauten, en ung lege fra Malaysia, har allerede besøkt ISS. I Malaysia søkte over 10 000 om å få bli landets første astronaut. Asia vil ut i verdensrommet. Det er et kappløp som øker i omfang. Det dreier det seg egentlig om raketter.

På TV gikk nylig en serie om USA og Sovjetunionen tvekamp om å komme først til månen. Den handlet om mer enn å sende det første menneske til vår nærmeste nabo i rommet. Tvekampen dreide seg også om raketteknologi, rakettenes evne til å bære våpen, særlig atomstridshoder. Kappløpet denne gang er litt annerledes. Målet er å ha militær kapasitet til å kunne skyte ned andre lands satellitter.

Japan utplasserte nylig en sonde rundt månen. Kina har allerede en slik sonde der. India skal sende sin dit til neste år. Klarer du å plassere en sonde rundt månen, er du også i stand til å skyte blink mot satellitter. Sør-Korea har allerede satt i gang bygging av anlegg hvor deres nye og langtrekkende raketter skal skytes ut. Sikkerhetspolitisk beskrives tvekampen som et forsøk på å opprettholde den strategisk balansen i Asia.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer