Aslak mistet 35 års ansiennitet

SAS Braathens-systemet syder av konflikter. I dag avgjør Høyesterett om SAS-ledelsen hadde rett til å diskriminere Braathens-ansatte ved sammenslåingen i 2002.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Saken følges med stor interesse av alle ansatte i SAS Braathens.

-  Hvis SAS-ledelsens syn vinner fram, betyr det i realiteten at arbeidsgivere kan gjøre hva de vil med sine ansatte. Saken har meget store konsekvenser for arbeidernes vern, sier eks-Braathens-ansatt Aslak Nils Sødergren fra Vigra flyplass. Han er en av de 325 tidligere Braathens-ansatte som har saksøkt SAS-konsernet for løftebrudd.

Mistet 35 år ansiennitet

Aslak Sødergren mistet nærmere 35 års opparbeidet ansiennitet da sammenslåingen av de to flyselskapene var et faktum høsten 2002. Han gikk dessuten fra en 100 prosents kontrollørstilling i Braathens trafikkavdeling, til en 50 prosents stilling i SAS Ground Services. Stillingsbrøken ble så lav for at det skulle gis plass til SAS-ansatte på flyplassen. Siden har han fått forhandlet seg til en 65-prosentstilling.

-  Vi hadde et fantastisk miljø på Vigra flyplass i Ålesund, men det er borte nå. Hele prosessen har var meget tøft for meg og alle andre som hadde jobbet trofast for Braathens i en årrekke, sier Sødergren til Dagbladet.

Diskriminering

Da SAS kjøpte Braathens høsten 2001 ble det gjennomført en samordning av blant annet bakketjenestene i de to skapene. Men siden SAS var den sterkeste part endte samordningsarbeidet med at Braathens trofaste stab ble ofret. De mistet både opparbeidet ansiennitet og stillingsprosent ved overgangen til SAS.

I SAS-systemet ble dette forklart med at man hadde reddet Braathens fra konkurs, og at oppkjøpet av flyselskapet ikke var en virksomhetsoverdragelse.

-  Vi som jobbet for Braathens mener dette er løftebrudd og dobbeltspill. Vi ble forespeilet likebehandling med SAS-ansatte, men opplevde det motsatte. Dette er hårreisende dårlig behandling av ansatte, sier Sødergren. -  Hvis vi taper i Høyesterett, må norsk fagbevegelse forberede seg på at arbeidsgivere i framtida kan tillate seg nærmest hva som helst. Vi kan ikke akseptere at opparbeidet ansiennitet og stillingsbrøker blir kastet over bord ved oppkjøp. Alle ansatte må omfattes av det samme stillingsvernet, sier Aslak Nils Sødergren.

Skjeller hverandre ut

Bråket herjer både i lufta og på bakken. Selv om Høyesterett avgjør bråket blant de bakke-ansatte i dag, fortsetter pilotkrangelen. Dagbladet skrev i går at SAS-piloter kaller kolleger fra Braathens for «luftas filippinere» og mener flyverter fra Braathens har skaffet seg utdannelsen på postordreSAS-piloter klager på sin side på at Braathens-ansatte kaller SAS-piloter for «brunskjorter».

Også for pilotene gjelder én regel for tidligere Braathens-ansatte og en annen for SAS-ansatte. Braathens-pilotene forhandler lønn og arbeidsvilkår med SAS Braathens, mens SAS-pilotene forhandler med konsernet. Det ønsker nå SAS-konsernet å endre, og er årsaken til at SAS-pilotene har aksjonert den seinere tid.

Også de kabinansatte krangler. Likebehandling av kabinansatte fra Braathens og SAS vil være helt sentralt når partene møtes til nye forhandlinger om kort tid.

Siden desember 2004 har tidligere Braathens-ansatte forsøkt å komme til en felles avtale for alt kabinpersonell i SAS Braathens, uten å lykkes.

Hvis partene ikke kommer til enighet, kan konflikten fort ende med en ny flystreik.

HAR SAKSØKT SAS: Aslak Nils Sødergren skryter av et godt miljø på Vigra flyplass helt til sammenslåingen av SAS Braathens. Han er en av de 325 tidligere Braathens-ansatte som har saksøkt SAS for løftebrudd.