Asteroide passerer svært nær jorda om tre uker

Er ti ganger større enn meteoritten som slo ned i Russland i 2013.

NÆRPASSERING: 2013 TX68 vil passere jorda innenfor banen til TV- og GPS-satellitter, dersom de mest «optimistiske» beregningene slår til. Illustrasjon: Science Photo Library / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Om drøye tre uker, 5. mars, passerer asteroiden kalt 2013 TX68 svært nær jorda. Ifølge de mest «optimistiske» beregningene vil den passere i en avstand på 17 000 km - det er godt innenfor banen til så vel TV- som GPS-satellitter, skriver Norsk Astronomisk Selskap.

- Det er veldig nært, sier Tor Einar Aslesen, astrofysiker og leder for Norsk Astronomisk Selskap, til Dagbladet.

Han opplyser at prognosene for 2013 TX68s passering har en viss feilmargin - blant annet spiller forholdet til månen inn.

Ingen sjanse for treff 2013 TX68 er ca. 30 meter i diameter. Det gjør den ti ganger større enn meteoritten som i 2013 slo ned ved den russiske byen Tsjeljabinsk og forårsaket store materielle ødeleggelser og frykt. 1500 personer havnet på legevakta, men ingen omkom.

- Dersom 2013 TX68 skulle falle ned i hel tilstand, ville den lage et krater på noen hundre meter i diameter, sier Aslesen.

Han understreker at det ikke fins noen sjanse for asteroiden vil treffe jorda, og opplyser at små og store romsteiner relativt ofte kommer nær jorda, uten katastrofale følger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.