NÆRPASSERING: 2013 TX68 vil passere jorda innenfor banen til TV- og GPS-satellitter, dersom de mest «optimistiske» beregningene slår til. Illustrasjon: Science Photo Library / NTB ScanpixVis mer

Asteroide passerer svært nær jorda om tre uker

Er ti ganger større enn meteoritten som slo ned i Russland i 2013.

(Dagbladet): Om drøye tre uker, 5. mars, passerer asteroiden kalt 2013 TX68 svært nær jorda. Ifølge de mest «optimistiske» beregningene vil den passere i en avstand på 17 000 km - det er godt innenfor banen til så vel TV- som GPS-satellitter, skriver Norsk Astronomisk Selskap.

- Det er veldig nært, sier Tor Einar Aslesen, astrofysiker og leder for Norsk Astronomisk Selskap, til Dagbladet.

Han opplyser at prognosene for 2013 TX68s passering har en viss feilmargin - blant annet spiller forholdet til månen inn.

Ingen sjanse for treff 2013 TX68 er ca. 30 meter i diameter. Det gjør den ti ganger større enn meteoritten som i 2013 slo ned ved den russiske byen Tsjeljabinsk og forårsaket store materielle ødeleggelser og frykt. 1500 personer havnet på legevakta, men ingen omkom.

- Dersom 2013 TX68 skulle falle ned i hel tilstand, ville den lage et krater på noen hundre meter i diameter, sier Aslesen.

Han understreker at det ikke fins noen sjanse for asteroiden vil treffe jorda, og opplyser at små og store romsteiner relativt ofte kommer nær jorda, uten katastrofale følger.

- 2013 TX68 tilhører Apollogruppa, ei gruppe små og store asteroider som hvert år krysser jordbanen i ulik avstand. At en av dem passerer i en slik avstand, skjer med et par års mellomrom. Det fins riktignok noen store på flere kilometer i diameter, men det vil ta flere hundre år før en av dem kommer nær jorda, sier Aslesen.

28. september neste år passerer 2013 TX68 jorda på ny, men Aslesen understreker at det er for tidlig å si akkurat hvor nær den kommer. Paul Chodas, leder for NASAs senter for nær-jorda-objekter, opplyser at sjansen for sammenstøt er forsvinnende liten - mindre enn 1:250 000 000. De to neste gangene, i 2046 og 2097, er sjansen enda mindre, sier forskeren ifølge NASAS hjemmeside.

Ikke full oversikt Aslesen forteller at nye medlemmer av Apollogruppa oppdages relativt ofte; i USA fins flere teleskop som kontinuerlig sveiper himmelrommet på jakt etter nettopp nær-jorda-objekter.

- Men hundre prosents dekning har de ikke; asteroiden som slo ned i Tsjeljabinsk ble ikke oppdaget på forhånd, understreker astrofysikeren.

Det er først i nyere tid at store organisasjoner og profesjonelle nettverk som NASA og ESA har begynt å dominere den systematiske letingen etter asteroider og kometer, med automatiserte teleskop og kraftige datasystemer.

- For 20-30 år siden var det faktisk stort sett amatører som sto for de fleste oppdagelsene, sier Aslesen.

Astrofysikeren opplyser at 2013 TX68 vil være godt synlig i teleskop når den passerer. Men:

- Dersom den blir synlig med det blotte øye, ville jeg ha søkt mot et tilfluktsrom, humrer han.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram