MANGE SKJULTE ASTEROIDER: Mer enn 500 000 uoppdagede objekter kretser i nærheten av jorda. Dette er en av de oppdagede - Eros. Foto: NASA/AFP/ScanpixVis mer

Asteroiden kommer nærmere enn satellitter

Så nær at du kan se den med vanlig kikkert.

I slutten av februar i år ble asteroiden 2012 DA14 oppdaget da den passerte jorda. På grunn av dens lille størrelse (50 meter i diameter) og bane ble den først oppdaget da den for forbi med avstand på om lag syv ganger avstanden til månen, skriver European Space Agency (ESA).

15. februar neste år er den tilbake, mye nærmere enn sist - bare 24 000 kilometer fra jorda. Dette er nærmere enn mange kommersielle satellitter.

Kan se den i kikkert - Dette er en trygg distanse, men likevel så nært at vi vil kunne se asteroiden med en vanlig kikkert, sier Ditlef Koschny, ESAs ansvarsperson for objekter som kommer nær jorda.

Ifølge forskning.no ligger månen mye lenger unna - 356 400 kilometer unna på det nærmeste.

- En foreløpig beregning viser at asteroidens bane ligner på jordas, med en rundetid på 366,24 dager, sier Jaime Nomen, en av observatørene i Sagra Sky Survey-observatoriet som først oppdaget asteroiden.

Ufarlig Det er utelukket at neste "besøk" av asteroiden vil ha innvirkning på jorda, men astronomene vil bruke tilnærmingen på å studere og beregne jorda og månens gravitasjonseffekter. Samtidig vil de beregne eventuell fremtidig risiko.

Oppdagelsen av 2012 DA14-asteroiden er spesielt viktig fordi den står i spissen for de om lag 500 000 uoppdagede objektene i nærheten av jorda.