Asteroiden kommer nærmere enn satellitter

Så nær at du kan se den med vanlig kikkert.

MANGE SKJULTE ASTEROIDER: Mer enn 500 000 uoppdagede objekter kretser i nærheten av jorda. Dette er en av de oppdagede - Eros. Foto: NASA/AFP/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I slutten av februar i år ble asteroiden 2012 DA14 oppdaget da den passerte jorda. På grunn av dens lille størrelse (50 meter i diameter) og bane ble den først oppdaget da den for forbi med avstand på om lag syv ganger avstanden til månen, skriver European Space Agency (ESA).

15. februar neste år er den tilbake, mye nærmere enn sist - bare 24 000 kilometer fra jorda. Dette er nærmere enn mange kommersielle satellitter.

Kan se den i kikkert - Dette er en trygg distanse, men likevel så nært at vi vil kunne se asteroiden med en vanlig kikkert, sier Ditlef Koschny, ESAs ansvarsperson for objekter som kommer nær jorda.

Ifølge forskning.no ligger månen mye lenger unna - 356 400 kilometer unna på det nærmeste.

- En foreløpig beregning viser at asteroidens bane ligner på jordas, med en rundetid på 366,24 dager, sier Jaime Nomen, en av observatørene i Sagra Sky Survey-observatoriet som først oppdaget asteroiden.

Ufarlig Det er utelukket at neste "besøk" av asteroiden vil ha innvirkning på jorda, men astronomene vil bruke tilnærmingen på å studere og beregne jorda og månens gravitasjonseffekter. Samtidig vil de beregne eventuell fremtidig risiko.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.