Astronom: - Hvis denne stjerneeksplosjonen hadde skjedd i vår galakse, ville det aldri vært natt

Forskerne sliter med å forklare supernova.

KANSKJE SÅNN?: Denne tegningen, som er gitt ut av Kavli-stiftelsen torsdag denne uken, viser hvordan stjerneeksplosjonen kan oppfattes for den som befinner seg på en planet omtrent 10.000 lysår unna galaksen hvor supernovaen skjedde. Vår galakse, Melkeveien, er omtrent 3,8 milliarder lysår unna. Tegning: Jin Ma/Beijing Planetarium/Kavli-stiftelsen via AP / NTB Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Det er trolig 3,8 milliarder år siden den eksploderte, men supernovaen gir fortsatt fra seg enorme mengder energi.

Forskerne oppdaget den i juni i fjor, og kan fortsatt ikke helt forklare fenomenet.

På sitt sterkeste var eksplosjonen nemlig hele 200 ganger kraftigere enn en vanlig supernova, og 570 milliarder ganger sterkere enn solen.

Bare de siste seks månedene har supernovaen avgitt mer energi enn vår hjemlige stjerne ville ha gjort i ti livsløp.

Det skriver forskningsnettstedet New Scientist, som blant annet har snakket med forsker Krzysztof Stanek ved Ohio State University.

- Ingen natt Det var Stanek, som jobber i «All Sky Automated Survey for SuperNovae (ASAS-SN)», som først oppdaget eksplosjonen i juni i fjor.

- Denne eksplosjonen er minst på anabole steroider. Hvis den var i vår egen galakse, ville den skinne sterkere enn fullmånen. Det ville ikke være natt, og den ville ha vært enkel å se på dagtid, sier han til forskningsnettstedet.

Stjerneeksplosjonen er den sterkeste som noensinne er dokumentert, og to ganger sterkere enn den kraftigste supernovaen før den.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.