KANSKJE SÅNN?: Denne tegningen, som er gitt ut av Kavli-stiftelsen torsdag denne uken, viser hvordan stjerneeksplosjonen kan oppfattes for den som befinner seg på en planet omtrent 10.000 lysår unna galaksen hvor supernovaen skjedde. Vår galakse, Melkeveien, er omtrent 3,8 milliarder lysår unna. Tegning: Jin Ma/Beijing Planetarium/Kavli-stiftelsen via AP / NTB Scanpix.Vis mer

Astronom: - Hvis denne stjerneeksplosjonen hadde skjedd i vår galakse, ville det aldri vært natt

Forskerne sliter med å forklare supernova.

(Dagbladet): Det er trolig 3,8 milliarder år siden den eksploderte, men supernovaen gir fortsatt fra seg enorme mengder energi.

Forskerne oppdaget den i juni i fjor, og kan fortsatt ikke helt forklare fenomenet.

På sitt sterkeste var eksplosjonen nemlig hele 200 ganger kraftigere enn en vanlig supernova, og 570 milliarder ganger sterkere enn solen.

KRAFTIG: Eksplosjonen skal være omtrent 200 ganger kraftigere enn en vanlig supernova. Foto: Xinhua/Sipa USA/ NTB Scanpix. Vis mer

Bare de siste seks månedene har supernovaen avgitt mer energi enn vår hjemlige stjerne ville ha gjort i ti livsløp.

Det skriver forskningsnettstedet New Scientist, som blant annet har snakket med forsker Krzysztof Stanek ved Ohio State University.

- Ingen natt Det var Stanek, som jobber i «All Sky Automated Survey for SuperNovae (ASAS-SN)», som først oppdaget eksplosjonen i juni i fjor.

- Denne eksplosjonen er minst på anabole steroider. Hvis den var i vår egen galakse, ville den skinne sterkere enn fullmånen. Det ville ikke være natt, og den ville ha vært enkel å se på dagtid, sier han til forskningsnettstedet.

Stjerneeksplosjonen er den sterkeste som noensinne er dokumentert, og to ganger sterkere enn den kraftigste supernovaen før den.

Mulig mammut Et internasjonalt sammensatt team astronomer har, under ledelse av Subo Dong ved Universitetetet i Beijing, prøvd å analysere eksplosjonen etter oppdagelsen. Lysstyrken er ikke det eneste uvanlige, ifølge New Scentist.

Kjempe-supernovaene forskerne har oppdaget før, har skjedd i små og forholdsvis unge galakser. Denne supernovaen, kalt ASAS-SN-15lh, har funnet sted  i en diger og eldgammel galakse.

Forskerne har mistenkt at det kan være eksplosjonen etter en spesiell type stjerne kalt magnetar, men er av den grunn ikke sikre på om det stemmer, ifølge Science, som først omtalte forskningsrapporten.

- Min sammenligning er at vi har studert elefanter tidligere, og vårt prosjekt nå har funnet den største elefanten noensinne. Det er en mulighet for at det ikke engang er en elefant, men en mammut, en levning fra da universet var mye yngre, sier Stanek til New Scientist.