Ross 508 b kan bli viktig:

Astronomer oppdaget «super-jord»

Den røde eksoplaneten ligger i det som forskerne beskriver som en komfortabel sone rundt stjernen sin. Der er det verken for kaldt eller for varmt.

EKSOPLANET: Ross 508 b befinner seg 36,5 lysår unna oss. Illustrasjon: Gabriel Pérez Díaz, SMM/IAC Vis mer
Publisert

I en ny studie som er omtalt av ScienceAlert, beskrives en nylig oppdagelse av en eksoplanet. Det vil si en planet som går i bane rundt en sol som ikke er vår egen.

Planeten har fått navnet Ross 508 b og den ligger 36,5 lysår under jorda. Planetens masse skal ifølge forskerne tilsi at det er snakk om en steinete planet, ikke en gassplanet.

Tviler på beboelighet

Astronomene skriver i studien at planetens avstand til egen sol kan bety at det kan finnes vann der.

Forskerne er samtidig tydelige på å understreke at selv om Ross 508 b befinner seg i en såkalt «beboelig sone» i sitt solsystem, er det ikke sannsynlig at den faktisk er beboelig.

Oppdagelsen kan derimot være viktig for framtidige søk etter eksoplaneter. Astronomenes metode for å finne eksoplaneten, kan bidra til å avgjøre om den har en atmosfære, skriver ScienceAlert.

Mindre og nærmere

Metoden som omtales i studien, går ut på at man benytter teleskoper til å oppdage lys fra objekter som kretser rundt en sol.

Når små fall i lysstyrken kommer fra objektet som følge av andre objekter som beveger seg mellom dem og teleskopet, kan forskerne beregne massen.

Ross 508 b har ifølge forskerne fire ganger så mye masse som jorda. de anslår videre at det tar planeten 10,75 dager å reise rundt sola.

ISPLANETEN: Forskere ved universitetet i Leicester har nå mulighet til å finne enda mer ut om planeten Uranus. Video: NTB / University of Leicester Vis mer

Dersom vi sammenlikner eksoplaneten med vår egen jordklode, så ligger den mye nærmere sin sol enn hva vi gjør. Til gjengjeld er den mye mindre og langt mindre sterk enn vår sol.

Dette gjør at Ross 508 b ligger i en beboelig sone.

Ifølge astronomene som står bak studien, kan oppdagelsen av Ross 508 b være til hjelp for andre forskere i søket etter andre og mer beboelige eksoplaneter.

Den aktuelle studien er tilgjengelig hos arXiv, et arkiv for elektroniske fortrykk av vitenskapelige publiseringer. Rapporten er tatt opp for publisering i Publications of the Astronomical Society of Japan, et fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift for astronomi.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger