- At General Motors går konkurs er veldig positivt

Mener ekspertene. Slik skal Obama skape et nytt GM i løpet av 60-90 dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): Åtte måneder etter at den nå avgåtte General Motors-sjefen, Rick Wagoner, erklærte: «Vi er et selskap som er klare til å lede de neste 100 årene», skjer det utenkelige: I dag vil verdens største bilprodusent gjennom 77 år, General Motors, begjære seg konkurs.

Det skjer etter et flere måneder langt dødsleie, der myndighetenes krisepakke har forsøkt å holde liv i bilprodusenten og 235 000 arbeidsplasser.

Ekspertene mener imidlertid det ikke er udelt negativt at giganten fra Detroit går over ende.

- At GM går konkurs er en veldig positiv ting for bilindustrien: De vil kunne gjenoppstå som en reell konkurrent, sier Len Blum, administrerende direktør i investeringsselskapet Westwood Capital LCC i New York til Bloomberg.com.

Staker ut ny kurs
Med fagforeningene, store aksjonærer og amerikanske og kanadiske myndigheter i ryggen, vil GMs nye sjef, Fritz Henderson, holde pressekonferanse i New York senere i dag.

Der vil han annonsere konkursen, som er den største industrielle konkursen i USAs historie og den fjerde største totalt, ifølge nyhetsbyrået AP.

14 fabrikker skal stenges og ytterligere 21 000 ansatte mister jobben. I tillegg har bilgiganten signalisert at den ønsker å redusere den amerikanske arbeidsstokken fra 61 000 til 40 000 i løpet av det neste året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De europeiske datterselskapene Opel, Vauxhall og Saab selges, det samme gjelder Hummer og Saturn og produksjonen av Pontiac innstilles. Antall bilforhandlere skal ned til 2600.

Klokka 17.55 i ettermiddag vil president Barack Obama gå på talerstolen fra Det hvite hus. Der skal han stake ut en ny kurs for GM. En ambisiøs plan som blant annet innebærer at amerikanske myndigheter går inn med ytterligere 30 milliarder dollar, noe som kommer på toppen av kriselånet på 20 milliarder som GM har fått fra før av.

Obamas plan betyr også at den amerikanske staten blir sittende med 60 prosent av aksjene i det omstrukturerte selskapet. Canada, som går inn med 9,5 milliarder dollar, får 12,5 prosent av aksjene.

Den mektige fagforeningen, United Auto Workers (UAW), får 17,5 prosent av aksjene gjennom et frivillig fond som skal gi helsetjenester til selskapets pensjonister, mens de beholder selve pensjonen.

Med dette håper Obama å ha stablet på beina et nytt GM i løpet av 60-90 dager, sier regjeringskilder til Bloomberg.

- Dette er GMs sjanse
I dag har GM over 230 000 ansatte fordelt på 34 land. Den 101 år gamle bilprodusenten lager flere enn 20 000 biler om dagen. Og nærmere en million amerikanere er avhengig av helse- og pensjonsutbetalinger fra GM.

De siste årene har vært en eneste stor nedtur for bilfabrikanten. Gjennom store deler av 70-tallet kom annenhver bil som ble solgt i USA fra en GM-fabrikk. I løpet av det første kvartalet i år hadde GM bare 19 prosent av markedet.

Bare siden 2004 har bilprodusenten tapt 80 milliarder dollar eller ufattelige 500 milliarder kroner. Nettopp derfor er det flere som mener at konkurs er eneste vei ut av uføret.

- Dette er GMs sjanse til å få selskapet på rett kjøl, sier Rebecca Lindland, finansanalytiker i IHS Global Insight, til Detroit Free Press, lokalavisa i GMs hjemby.

FORTID OG NÅTID: En 2009-modell Chevrolet Corvette ZR1, den dyreste og raskeste Corvette som noen gang er laget, stilles ut ved siden av en 1957 Corvette på en General Motors-utstilling i Silver Spring, Maryland, i disse dager. Foto: REUTERS/Gary Cameron/SCANPIX
FORTID OG NÅTID: En 2009-modell Chevrolet Corvette ZR1, den dyreste og raskeste Corvette som noen gang er laget, stilles ut ved siden av en 1957 Corvette på en General Motors-utstilling i Silver Spring, Maryland, i disse dager. Foto: REUTERS/Gary Cameron/SCANPIX Vis mer

- De har vært hemmet av nedarvede utgifter og arbeidsavtaler, men nå kan de tilpasse selskapet til å tjene penger. Det er ingen garanti, men de har ingen unnskyldninger igjen, sier Lindland.

Arven
Over 500 000 tidligere ansatte og 150 000 i deres nære familie er avhengige av pensjon og helseforsikring fra GM. Denne kostbare ordningen har fått mye av skylda for de røde tallene i regnskapene.

Både GM, Ford og Chrysler har i generasjoner inngått byttehandel med fagforeningen UAW om helseforsikring til pensjonistene framfor lønnsøkning. De siste årene har regningen, som de i årevis har skjøvet foran seg, rammet selskapene med full kraft.

Manglende evne til å tilpasse seg konkurransen fra europeiske og asiatiske bilprodusenter er en annen årsak til at både GM og Chrysler har styrt mot konkurs.

Mens konkurrentene har tenkt eksport, pris og miljø, og gjort bilene mindre og smidigere, har Detroits tre store prioritert hjemmemarkedet, og gjort bilene større, tyngre og dyrere i drift. Da bensin- og dieselprisene skjøt i været første halvår i fjor, sluttet folk å kjøpe store, drivstoffslukende SUV-er.

Enda verre ble det da finanskrisen satte inn for fullt og gjorde det vanskelig for folk å få billån av bankene.

Burde skjedd raskere
Dagens konkursbegjæring får ingen umiddelbar praktisk betydning siden en konkursbegjæring i henhold til amerikansk konkurslovgivning (Chapter 11) gir selskapet beskyttelse mot kreditorene mens virksomheten fortsetter som normalt og selskapet gjennomfører en restrukturering.

Planen må godkjennes av en dommer i skifteretten, som også bestemmer hvor mye kreditorene skal få.

I går godkjente et flertall av General Motors' kreditorer et forslag om å skrive av gjeld i bytte mot aksjer i et nytt og restrukturert GM, noe som gjør det lettere for dommeren å pålegge de øvrige kreditorene samme betingelser og dermed få hele prosessen raskere unnagjort.

Enkelte mener imidlertid at konkursprosessen burde gått enda raskere, siden de første alvorlige faresignalene meldte seg i fjor høst.

- Jeg synes myndighetenes redningspakke til bilindustrien var et feilgrep. Vi burde latt dem gå konkurs mye tidligere, sier den republikanske senatoren Mitch McConnell til CNN-programmet State of the Union.