ATC på Rørosbanen blir utsatt igjen

Innføringen av fjernstyring og automatisk togstopp (ATC) vil tidligst til neste vår bli installert på Rørosbanen. Det vil si en forsinkelse på to år i forhold til de opprinnelige planene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter togulykken på Åsta, der 19 mennesker omkom, lovte Jernbaneverket at arbeidet med ATC-system på Rørosbanen skulle forseres. Hadde ATC allerede vært på plass, ville sannsynligvis Åsta-ulykken vært unngått.

Men den ene utsettelsen har fulgt den andre, og informasjonssjef Tine Komissar i Jernbaneverkets region nord bekrefter overfor Hamar Arbeiderblad at arbeidet blir ytterligere forsinket. Hun opplyser at innføringen av fjernstyring på Rørosbanen skal skje etappevis.

Hun mener det er vanskelig å si om tilliten til Jernbaneverket vil bli ytterligere svekket etter at monteringen av ATC og fjernstyring blir ytterligere forsinket.

Trafikken på Rørosbanen dirigeres fortsatt manuelt av togekspeditører, slik situasjonen har vært siden togtragedien nord for Rudstad stasjon i januar i fjor.