TIL SØR-ATLANTEREN: «Emeraude», her til kai i Toulon, vil først være framme i leteområdet i begynnelsen av neste uke. Foto: SCANPIX
TIL SØR-ATLANTEREN: «Emeraude», her til kai i Toulon, vil først være framme i leteområdet i begynnelsen av neste uke. Foto: SCANPIXVis mer

Atomubåt inn i letingen etter AF447

Men «Emeraude» er først framme i neste uke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Frankrike setter nå inn en av sine atomubåter i jakten på vrakdeler fra AF447, melder flere nyhetskilder, blant dem CBC News.

228 mennesker, hvorav dem fire norske statsborgere, er savnet etter at Air Frances rute mellom Rio de Janeiro og Paris styrtet i Atlanterhavet natt til mandag. Årsaken er fremdeles ikke klarlagt.

Tida renner ut
Etter fem dager er fremdeles ingenting av flyet funnet, og det begynner å haste med å finne sentrale deler; taleregistratoren og ferdsskriveren - de svarte boksene - sender bare ut peilesignaler i 30 dager, og uten dem blir det svært vanskelig å finne ut hvorfor flyet fikk problemer over Atlanterhavet.

Ubåten «Emeraude» vil først være framme ved leteområdet i begynnelsen av neste uke. Likevel er Frankrikes forsvarsminister Hervé Morin optimistisk; fartøyet har svært avansert overvåkingsutstyr om bord og kan gjennomføre svært nøyaktige søk.

I mangelen av vrakgods rettes samtidig søkelyset mot feilmeldingene Airbus 330-200-maskinen sendte ut like før radarkontakten ble brutt. Spesiell interesse knytter det seg til meldingene om feil på hastighetsmålerne.

Hvis pilotene og/eller autopiloten om bord på ulykkesflyet fikk gal informasjon om lufthastigheten, kan det i ytterste konsekvens ha fått flyet til å styrte.

ULYKKESFLYET: Airbus 330-200-maskinen som styrtet natt til mandag, her fotografert på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris 30. januar. Foto: JEREMY MELLOUL/AFP/SCANPIX
ULYKKESFLYET: Airbus 330-200-maskinen som styrtet natt til mandag, her fotografert på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris 30. januar. Foto: JEREMY MELLOUL/AFP/SCANPIX Vis mer

Ulike målinger
Et moderne rutefly har flere overlappende systemer som mater datamaskinene med opplysninger om hastigheten. Men på ulykkesflyet ga de forskjellige systemene ulike opplysninger om farten, skriver franske Le Monde.

Meldingen om måleproblemet kommer fra flyprodusenten Airbus - som ikke vil gi utdypende kommentarer, ut over at de vil sende ut en presisering til flyselskapene om hvordan man håndterer en situasjon med motstridende målinger.

Videre opplysninger om feilen foreligger ikke, men feil ved hastighetsmålerne har forårsaket flykatastrofer tidligere:

Et tyrkisk fly, en Boeing 757 vei fra Den dominikanske republikk til Europa, steilet og styrtet i Karibiahavet kort tid etter avgang i februar 1996. Årsaken var i all hovedsak at flyets luftfartsmåler viste altfor høy fart i forhold den reelle. Dette, kombinert med autopilotens oppførsel, førte til at flyet steilet og styrtet. Alle 189 om bord omkom.

FALSK ALARM: Det brasilianske militæret meldte først at vrakgodset på bildet måtte stamme fra det styrtede flyet - men måtte seinere innrømme at det mest trolig dreier seg om dumpet gods fra et skip. Foto: DET BRASILIANSKE FLYVÅPENET/AFP/SCANPIX
FALSK ALARM: Det brasilianske militæret meldte først at vrakgodset på bildet måtte stamme fra det styrtede flyet - men måtte seinere innrømme at det mest trolig dreier seg om dumpet gods fra et skip. Foto: DET BRASILIANSKE FLYVÅPENET/AFP/SCANPIX Vis mer

Årsaken til den gale hastighetsmålingen var at en koloni veps hadde laget bol inne i et av målerørene på utsiden av flyet.

I oktober samme år styrtet et peruansk fly på vei fra Florida til Chile, også det en 757, nær Lima. Etterforskningen avdekket at også dette flyet hadde problemer med feil fartsmåling, og at dette var en hovedårsak til styrten. Alle 70 om bord omkom.

Det kom etter hvert fram at viktige sensorer til høyde- og fartsmåling var blokkert fordi teipen som klistres på sensorene mens flyet står i opplag, ikke var fjernet.

Voldsomt uvær
Det er fra før kjent at AF447 støtte på et voldsomt tordenvær på veien over Atlanteren - en situasjon der det er vanlig å senke lufthastigheten for å mestre uværet. Med feil fartsmåling kan imidlertid pilotene eller autopiloten ha senket farten for mye, slik at flyet steilet og styrtet.

SAVNET: Bedriftslederne Karsten (58) og Karsten Aleksander Moholt (35) er blant de 228 som er savnet etter at AF447 gikk ned over Atlanterhavet mellom Sør-Amerika og Afrika. Foto: PRIVAT
SAVNET: Bedriftslederne Karsten (58) og Karsten Aleksander Moholt (35) er blant de 228 som er savnet etter at AF447 gikk ned over Atlanterhavet mellom Sør-Amerika og Afrika. Foto: PRIVAT Vis mer

Ved motsatt tilfelle, at målerne viser for lav hastighet, kan pilotene eller autopiloten presse farten for mye opp, slik at flykroppen blir skadd i møtet med den turbulente lufta den møter på.

Tidligere spekulasjoner har gått på at flyet kan ha blitt satt ut av spill etter lynnedslag, og at værradaren har sviktet.

Uansett, alt dette forblir trolig spekulasjoner inntil de små svarte boksene eventuelt blir funnet.

Fransk rettsvesen har rutinemessig åpnet drapssak etterkant av styrten, for å få plassert ansvaret, samtidig som ulykken granskes av landets flyhavarikommisjon.

LASTET MED MINIUBÅTER: Det franske forskningsskipet «Pouquoi de Pas» er også på vei til leteområdet, med blant annet flere miniubåter om bord. Heller ikke skipet er ventet framme før i neste uke. Foto: OLIVIER DUGORNAY/IFREMER/AP/SCANPIX
LASTET MED MINIUBÅTER: Det franske forskningsskipet «Pouquoi de Pas» er også på vei til leteområdet, med blant annet flere miniubåter om bord. Heller ikke skipet er ventet framme før i neste uke. Foto: OLIVIER DUGORNAY/IFREMER/AP/SCANPIX Vis mer

Brasilianske og franske myndigheter samarbeider om den vanskelige leteaksjonen, som foregår over et svært stort havområde, med dyp på opptil flere tusen meter. Etter motstridende meldinger om funn av vrakrester konstaterer franskmennene at det som hittil er funnet, ikke kan stamme fra AF447.

Air France har varslet en ny pressekonferanse i forbindelse med ulykken i morgen.