LETER FEBRILSK: Store styrker leter fortsatt etter passasjerflyet som brått mistet kontakten med radaren natt til lørdag. Foto: AFP/Malaysian Maritime Enforcement/NTB Scanpix
LETER FEBRILSK: Store styrker leter fortsatt etter passasjerflyet som brått mistet kontakten med radaren natt til lørdag. Foto: AFP/Malaysian Maritime Enforcement/NTB ScanpixVis mer

Åtte gåter som FORTSATT er uløst, snart to døgn etter flyet forsvant

Et sted over Sørkinahavet gikk noe fryktelig galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ingen vet hvor det er blitt av Boeing 777-flyet som natt til lørdag tok av fra Kuala Lumpur. Etter planen skulle flyet lande i Beijing, men et sted over Sørkinahavet har noe gått fryktelig galt.

239 personer er sporløst borte, det samme er flyet - som ble ansett som verdens tryggeste.

For både eksperter, redningsmannskaper, myndigheter, pårørende og medier, er det hele en stor, uløst gåte. Her er åtte av de store gåtene som fortsatt, etter snart tre døgn, ikke er løst:

•Hva kan ha gått galt? Så langt finnes det ingen gode svar på hva som skjedde med MH370-flyvningen. Myndighetene holder fortsatt alle muligheter åpne, og har blant annet fått hjelp av FBI for å finne ut om det hele kan ha vært et terrorangrep. Så langt har derimot ingen grupperinger tatt på seg skylden for et eventuelt angrep eller en kapring av flyet.

En av grunnene til at terror ikke kan utelukkes, er at minst to passasjerer ifølge Interpol reiste med falsk pass. Begge passene ble stjålet i Thailand, og italieneren og østerrikeren som eide passene har avkreftet at de var på flyet - og bekreftet at de begge ble frastjålet passene sine i fjor og året før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er for tidlig å spekulere om det er noen sammenheng mellom de stjålne passene og det savnede flyet. Men det er helt klart grunn til bekymring over at passasjerer er i stand til å gå ombord en internasjonal flyging ved hjelp av et stjålet pass oppført i Interpols database, sier generalsekretær Ronald K. Noble i Interpol i en pressemelding.

•Når hadde noen sist kontakt med flyet? MH370-flyet tok av fra Kuala Lumpur-flyplassen like før 01 natt til lørdag, lokal tid. Etter planen skulle flyet lande i Beijing 06.30 lokal tid, men klokka 01.30 ble all kontakt brutt. Flyet var sporløst borte fra radaren. Siden har en pårørende av en av passasjerene fått summetone når han har ringt sitt familiemedlems telefon, uten å få svar.

•Hvor kan flyet ha gått ned? I dag, søndag, fortalte myndighetene at de utvidet søkeområdet fordi det er sannsynlig at flyet kan ha forsøkt å snu før det forsvant fra radaren. Nå søkes det i store deler av havet rundt Malaysia og langs kysten av Vietnam. Flere titalls skip deltar i søket og de 239 personene. Båter fra Vietnam gjennomsøker thailandbukta, der to svære oljeflak ble observert like før det ble mørkt lørdag.

•Hvor er vrakrestene? I går oppdaget et fly det som kan være rester av en flyhale i havet nord for To Chu-øyene utenfor Kambodsja. Flere etterforskere tror derfor at flyet kan ha gått i oppløsning i høy høyde.

Også en malaysisk kilde sentralt i etterforskningen, mener at flyet kan ha blitt ødelagt i lufta. Kilden mener derfor at det ikke er kommet indikasjoner som tyder på ei bombe eller en terrorhandling.

- De manglende funnene av vrakrester tyder på at flyet har gått i oppløsning i rundt 35 000 fots høyde, sier kilden til nyhetsbyrået.

•Kan det ha vært noe galt med flyet? Det utelukkes heller ikke at det kan ha oppstått en menneskelig eller en teknisk feil, selv om Boeing-flyene er blant de aller sikreste i verden. Den eneste dødsulykken som har involvert en Boeing 777, var da tre personer omkom da et Asiana Airlines-fly krasjet under landing i San Fransisco i juli i fjor.

•Ble Boeing varslet? Overfor Dagbladet ønsker ikke Boeing å opplyse hva slags informasjon - om noe -flyet sendte fra seg før det forsvant. Etter hva Dagbladet erfarer sender alle Boeing-maskiner informasjon til Boeing-basen ved avvik fra det normale.

•Hvem var om bord i flyet? 153 (inkludert et spedbarn) av passasjerene var fra Kina, 38 fra Malaysia, 12 fra Indonesia, sju fra Australia, tre fra Frankrike, fire fra USA (inkludert et spedbarn), to fra New Zealand, to fra Ukraina, to fra Canada, én fra Russland, én fra Italia, én fra Taiwan, én fra Nederland og én fra Sveits.

Flere av passasjerene skal ha vært på gruppereiser, noen av dem skal ha vært på vei hjem fra en religiøs sammenkomst i Kuala Lumpur.

To av passasjerene reiste altså med stjålne pass, og var på vei til et sted i Europa etter en mellomlanding i Beijing, ifølge BBC. Trolig skulle personene videre til Europa slik at de slapp å søke visum i Kina, ifølge flere medier. Det er helt ukjent hvem det var som benyttet seg av de stjålne passene.

•Har Boeing 777 vært innblandet i dødsulykker? I juli i fjor døde tre personer da et slikt fly krasjet under landing i San Fransisco. Foruten denne ulykken, der det tilsammen var 307 personer om bord i flyet, har ikke Boeing 777-fly vært innblandet i dødsulykker. Det anses derfor som et av verdens aller tryggeste.

Det savnede fartøyet, en Boeing 777-200 med registeringsnummer 9M-MRO, er det samme som i august 2012 var involvert i en bakkekrasj på flyplassen Shanghai Pudong i Kina.

Ingen omkom i ulykka, men flytuppen ble revet av.

Under krasjlandingen i San Fransisco i fjor, ble et viktig system deaktivert like før krasjlandingen. Pilotene mente det kunne være noe feil med det såkalte autothrottle-systemet om bord. Systemet regulerer blant annet farta om bord. Ifølge Businessweek skal piloten ha deaktivert systemet ved en feil like før krasjlandingen.

Kan ta lang tid Britiske Channel 4 sammenligner saken med da et Air France-fly styrtet i Atlanterhavet i 2009, der det tok år før man fikk svar på hva som hadde skjedd. Den gang fant man de første vrakrestene noen dager etter ulykken, men det tok hele to år før de svarte boksene tilhørende flyet ble funnet.

HVOR GIKK DET GALT? Fortsatt er det mange spørsmål etter at Boeing 777-flyet tok av fra Kuala Lumpur på Malaysia lørdag. Plutselig mistet det kontakt med radaren.
HVOR GIKK DET GALT? Fortsatt er det mange spørsmål etter at Boeing 777-flyet tok av fra Kuala Lumpur på Malaysia lørdag. Plutselig mistet det kontakt med radaren. Vis mer

- Dessverre, for de pårørende som venter på svar, vet vi ikke hvor lang tid det vil ta før man finner ut hva som har skjedd. Før det er funnet vrakrester kan man ikke si at det har krasjet. Da et Air France-fly styrtet i Atlanterhavet i 2009, tok det to år før man fant vrakrestene som kunne fortelle hva som hadde skjedd, sier reporteren i saken.

Han legger samtidig til at sjøen er langt dypere der Air France-flyet styrtet, mens det i thailandbukta er mindre sjø og derfor mindre område og vann å lete i.