UT MED LEKSENE: Mani Hussaini mener norske skoler bør bli en leksefri arena. - Lekser er et utdatert undervisningsform, som er med på å gjenskape sosiale skiller mellom folk, sier han. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
UT MED LEKSENE: Mani Hussaini mener norske skoler bør bli en leksefri arena. - Lekser er et utdatert undervisningsform, som er med på å gjenskape sosiale skiller mellom folk, sier han. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

AUF-lederen vil avskaffe lekser i norsk skole

Utdanningsforbundet mener forslaget er verdt å teste ut, og sier det er fullt mulig å droppe leksene uten å utvide skoledagen.

(Dagbladet): AUF-leder Mani Hussaini mener det er på tide å sløyfe leksene.

Han ber derfor moderpartiet vurdere å gjøre norsk skole helt fri for hjemmelekser.

- Lekser er et utdatert undervisningsform, som er med på å gjenskape sosiale skiller mellom folk. Når elever i norsk skole må lære seg nye deler av pensum hjemme, koker det alt for ofte ned til hvem foreldrene dine er om du skal klare å lære deg det du skal, sier han til Dagbladet.

Hussaini minner om at leksene ofte er en tidstyv som forsurer miljøet på hjemmebane og øker presset på både elev og foreldre.

- Norske elever fortjener også fritid. Leksene krever stadig mer tid, ofte mange timer hver dag. Mange elever og foreldre opplever hverdagen som hektisk nok, de ønsker ikke at ettermiddager og kvelder skal brukes til leksekrangel hjemme, sier AUF-lederen.

Instagram og motepress

Mani Hussaini hevder at nye og mer effektive læremetoder gjør det fullt mulig å sløyfe leksene uten at norske elever faktisk lærer mindre ved sluttført skoleløp.

- Det er på tide at vi avslutter ordningen med hjemmelekser, og flytter undervisningen inn dit den skal være, i klasserommet, sier Hussaini som mener ungdom i dag lever under et enormt press.

- De skal være kulest i klassen, kle seg riktig, ha de beste karakteren, sanke flest likes på Instagram, være den beste på fotballaget, og i tillegg til alt dette så skal de gjøre minst tre timer lekser når de kommer hjem fra skolen. Det er ikke rart ungdom i dag sliter mer med psykisk uhelse, vi er jo med på å skape den, sier Hussaini videre.

- Ville streiket

Han minner om at ingen arbeidsgivere krever at ordinære arbeidstakere skal sitte med to eller tre timers arbeid etter arbeidstid.

- Da ville det jo blitt streik. Ungdom må få friheten til å være ungdom.

- Uten lekser må skoledagen utvides med flere timer?

- Ikke nødvendigvis. Det er utført tester med leksefri skole også uten flere undervisningstimer.

- Fornuftig å teste ut

Utdanningsforbundet, som representerer norske lærere, sier de verken er for eller mot lekser. Men forbundets leder, Steffen Handal, synes likevel at forslaget fra Hussaini er verdt å prøve.

- Det kan være fornuftig å teste ut leksefri, men da er det viktig at forsøket evalueres slik at vi får kunnskap om hvordan dette påvirker elevens læring. Jeg tror det er mulig å gjennomføre en leksefri skole uten å utvide skoledagen, men at det vil være krevende.

Handal viser til at flere norske skoler har hatt som mål å bli leksefrie, men at dette har vist seg vanskelig å gjennomføre i praksis. Han mener det må være skolens lærere og ledere som avgjør om det skal gis lekser, og i så fall i hvilket omfang.

- Fordi leksearbeid griper inn i hjemmesituasjonen og fritiden til elevene bør både elever og foreldres menig være kjent for lærere og ledere når de skal avgjøre omfanget av lekser.

- Skuffende av AUF

Unge Høyre-leder Sandra Bruflot er derimot kritisk.

- Debatten om lekser er ikke ny, men det er uvant at AUF tar den. Vi er vant til å høre dette fra Sosialistisk ungdom. Det er skuffende at AUF slenger seg på, sier hun.

Bruflot sier det er riktig at skolene ikke er flinke nok til å utjevne sosiale forskjeller. Det må man gjøre noe med. Men ingen blir dårligere på skolen av å gjøre lekser. Det er bra å kunne lære seg å jobbe selvstendig. Det er dårlig gjort å ta vekk dette, sier Bruflot, som også spør seg hvordan Husseini vil gjøre dette uten å legge til flere timer på skolen.

- Jeg synes også han legger noen rare premisser. Ingen skal lære seg nytt stoff gjennom lekser. Lekser er som oftest ren repetisjon eller en måte å forberede seg på noe som skal legges fram i timen, sier hun.