Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Auraen falmer

Navn: Edvard Hoem Alder: 50 Yrke: Teatersjef

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Edvard Hoem lever fortsatt, selv om Erik Pierstoff her i avisa gjorde flere helhjertede forsøk på å likvidere ham. Vår for lengst avdøde teaterkritiker mente Hoem var en middelmådig forfatter, en dårlig husdikter på Det Norske Teatret og en håpløs instruktør. Noe seinere overtok Hoem selv den kvasse anmelderpennen i Dagbladet og viste at også han kunne være drepende i omtalen av det han hørte og så på de forskjellige scener. Da han ble teatersjef på Teatret Vårt i Molde for et par år siden, ble han spurt om ikke hans fortid som Dagblad-kritiker ville stå i veien for ham som teatersjef. Han svarte: - Eg får vel vera både sjenerøs og mild.Han har tilsynelatende ikke etterlevd dette rådet til seg selv. For nå forlanger de ansatte hans vakre hode på et fat. Teatrets styre forsøker nå å finne en vei ut av uføret, og mekler for harde livet mellom sjefen og de rundt tjue ansatte. Årsaken blir beskrevet som langvarig misnøye med Hoems lederstil og manglende økonomisk styring. Erfaringsmessig pleier ikke slik mekling å lykkes.Edvard er en av sju begavede søsken som vokste opp på morsgården i bygda Fræna, der Romsdalen skjærer ut i havet og møter Hustadvika som står på fra nord. Morsgård fordi faren for det meste var fraværende, som omreisende emissær i Indremisjonen, slik at det var mor som måtte sørge for at potetene kom i jorda og høyet i hus.Det har aldri vært lett å være teatersjef på et lite regionteater, noe ikke minst Claes Gill fikk erfare på Rogaland Teater. I en av hans mange konflikter med sitt styre, ble Gill pålagt å legge fram bilag for påståtte utgifter. Gill svarte at akkurat den formiddagen hadde en sirkuselefant stukket snabelen i jakkelomma hans og spist samtlige kvitteringer. Det ble akseptert.I motsetning til Gill har Hoem i stor grad satt opp egne stykker eller gjendiktninger. Tilskuertallet har falt. Vår nåværende teaterkritiker Hans Rossiné skriver om Hoems gjendiktning og oppsetning av Shakespeares «Kjøpmannen i Venedig» at forestillingen røper større ambisjoner enn evner.Men ambisjoner er ikke å forakte. Heller ikke stort selvbilde, selv om idealene har skiftet. I 1983 sa han til Klassekampen: - Visst faen er eg revolusjonær. Nå er han frelst og skriver salmer, tror på engler og går til astrolog.Som Aasen sa: Den som ikkje trur det han ser, fær tru det han vil.