Først i månedsskiftet januar/februar vil systemet være i drift igjen i Oslo-tunnelen. Hvert døgn passerer det 520 tog med cirka 70000 passasjerer gjennom tunnelen. Årsaken til at systemet ikke er i drift, er arbeid på linja mellom Nationaltheatret og Skøyen stasjon.
Ikke informert
Administrerende direktør i NSB Gardermobanen, Berit Kjøll, er bekymret. I et brev til Jernbaneverket ber hun nå om at systemet blir innkoblet igjen så snart som mulig.
«Med utgangspunkt i en sikkerhetsmessig helhetstenking og ut fra trafikktettheten i Oslo-tunnelen, føler vi oss svært ukomfortable med at dette systemet ikke er operativt. Vi har spesielt i den senere tid fått henvendelser fra vårt driftspersonale, som uttrykker stor bekymring over den lange perioden, og den strekning som ikke har et virksomt ATS-system,» skriver Kjøll.
Først i går fikk Jernbanetilsynet kjennskap til utkoblingen av sikkerhetssystemet, via brevet fra NSB Gardermobanen.
- Vi er ikke blitt informert av Jernbaneverket, slik jeg ville ha forventet. Jeg har bedt om umiddelbar tilbakemelding, og går ut fra at Jernbaneverket har iverksatt sikkerhetsprosedyrer, sier direktør Sverre Quale i Jernbanetilsynet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger