I NORGE: Her er direktøren i OMS, Garth Dooley, sammen med sin greske konsulent Petros Pitsiladis i Norge i forbindelse med en inspeksjon av kystvaktskipet KV Agder på Haakonsvern i Bergen. Foto: Privat/Scanpix
I NORGE: Her er direktøren i OMS, Garth Dooley, sammen med sin greske konsulent Petros Pitsiladis i Norge i forbindelse med en inspeksjon av kystvaktskipet KV Agder på Haakonsvern i Bergen. Foto: Privat/ScanpixVis mer

- Av en eller annen grunn ville de ikke ha nigerianske navn på skjøtene. Ikke spør meg hvorfor

Den greske agenten som ifølge én av salgsmeldingene kjøpte kystvaktbåten KV «Agder» sier det var viktig for nordmennene å unngå nigerianske signaturer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag kunne Dagbladet avsløre at ytterligere tre militære fartøy er solgt fra Norge til paramilitære i Nigeria.  En av båtene som ble solgt i mars 2009 var det norske kystvaktfartøyet KV «Agder». For å gjennomføre handelen ble det utstedet to nesten identiske sett med dokumenter.
På det ene dokumentsettet står det britiske meglerselskapet Atlantique Boats Ltd som kjøper, og det var disse papirene Forsvaret sendte til UD for å søke eksportlisens.
På det andre dokumentsettet står grekeren Petros Pitsiladis som kjøper.

- Jeg jobber for Ocean Martine Security. Jeg er deres konsulent og hjelper dem med å skaffe patruljebåter. Det er et stort behov for slike båter her i Nigeria, sier Pitsiladis på telefon fra den nigerianske havnebyen Lagos.

Han husker godt kjøpet av de tre båtene fra Norge, for han var selv i Bergen sammen med fire representanter for Ocean Marine Security (OMS). Der besøkte de blant annet marinebasen Haakonsvern, der KV «Agder» lå. De inspiserte båtene og konkluderte med at de var ypperlige til bruken som patruljebåter i Niger-deltaet.

- Men det var et voldsomt styr for å skaffe eksportlisensen - masse papirarbeid. Til slutt sa de ok, sier han.

Stoppet i toll Men da de tre båtene var på vei til å bli lastet ombord i et gigantisk lasteskip i Bergen ble de stoppet av tollerne. På fraktdokumentene var den nigerianske deltabyen Port Harcourt oppført som destinasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UD ble da skeptiske, og krevde bevis på at Forsvaret ikke var i ferd med å selge krigsskip til militær bruk i Nigeria. I dialogen som fulgte, oppga Forsvaret at Atlantique Boats var kjøperen. Den vesle skipsmekleren i Storbritannia skrev et brev om at det var han som skulle eie og bemanne båtene i Nigeria, og utelukkende bruke dem til gods- og passasjertrafikk for offshorevirksomhet i Vest-Afrika.

DAGBLADET: Mandag 9. november 2015.
DAGBLADET: Mandag 9. november 2015. Vis mer

Forsvaret sendte UD kopi av salgskontrakten, skipsskjøtet og salgsprotokollen, som alle bekreftet at den britiske mekleren hadde kjøpt KV «Agder». Nigerianske OMS ble ikke nevnt med ett ord.

Ingen nigerianere Pitsiladis husker ikke detaljene rundt hvorfor det ble laget to sett med dokumenter, men han sier at Atlantique Boats formelt sett var kjøperen.

- Atlantique er en megler. Han trengte ikke båtene selv, men solgte dem videre til OMS. Jeg har selv sett skjøtene for overføring av båtene fra Atlantique til OMS, sier grekeren.

Han sier at nordmennene var veldig opptatt av at det bare skulle være europeiske navn på papirene.

- Av en eller annen grunn ville de ikke ha nigerianske navn på skjøtene. Ikke spør meg hvorfor, sier han.

Direktekontakt Det var Morten Larsås i Bodø-firmaet Norsk Megling og Auksjon (NMA) som var Pitsiladis`kontakt i Norge. Han håndterte på den tida mye av salgene av utrangert forsvarsutstyr.

- Ja, det var Larsås jeg forholdt meg til. Det var han som organiserte alt med papirer og eksportlisens fra Norge.

KJENT: Daglig leder Morten Larsos i Norsk Megling og Auksjon bekrefter at toppledelsen i det paramilitøre selskapet Ocean Marine Security var Forsvarets gjester på Haakonsvern da kystvaktskipet KV Agder ble solgt. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
KJENT: Daglig leder Morten Larsos i Norsk Megling og Auksjon bekrefter at toppledelsen i det paramilitøre selskapet Ocean Marine Security var Forsvarets gjester på Haakonsvern da kystvaktskipet KV Agder ble solgt. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

Larsås sier derimot at det også var direktekontakt mellom Forsvaret, megleren i Atlantique Boats og Pitsiladis.

- Jeg var veldig var, og hadde mistanke om at Forsvarets salgsteam ville forsøke å selge båter direkte uten megler. Det kan forklare Pitsiladis´ oppfatning, hvis den er korrekt, sier Larsos.

Mandag uttalte han til Dagbladet at det aldri var noe tvil om at båtene skulle til Nigeria og at de skulle brukes til beskyttelse av oljeinstallasjoner. At det var et nigeriansk sikkerhetsselskap som skulle operere båtene i Nigeria, var også godt kjent for Forsvaret.

- Det var alminnelig kjent. Når Forsvaret klarerer kjøperne inn på Haakonsvern, er ikke det ukjent for dem, sa han.

Forsvaret sier at de ikke kjenner til noen diskusjon om eventuelle nigerianske signaturer.

- Dette er ukjent for oss. Vår gjennomgang av dette salget viser at tidligere KV «Agder» ble solgt som et sivilt fartøy på auksjon til Atlantique Boats representert ved Petros Pitsiladis, sier major Linn Therece Johansen.

Stor innflytelse Pitsiladis forteller at båtene er svært nyttige i det ustabile Niger-deltaet, og til tross for at de er et privat sikkerhetsselskap som utfører militære oppdrag vil han ikke at OMS skal omtales som «paramilitære».

- Vi er et privat sikkerhetsselskap som samarbeider med marinen og beskytter oljeinstallasjoner mot banditter. Det er stort behov for patruljebåter her.

Selskapet har eget kontor i kommandosentralen til den nigerianske marinen. De eier og drifter marinefartøyene, men båtene er underlagt marinens kommando.

- Det er i erkjennelse av at marinen her ikke er i stand til å vedlikeholde og drifte båtene på en forsvarlig måte. Får de ansvaret for en ny båt er den ødelagt i løpet av åtte måneder, sier han.

I en presentasjon av selskapet skriver de at alle direktørene i OMS er nigerianere med stor innflytelse - både politisk og kommersielt.

SKJØTE 1: Da utførselen av båtene ble stanset i juni 2009, dukket dette skjøtet opp, utskrevet til Atlantique Boats i Storbritannia.
SKJØTE 1: Da utførselen av båtene ble stanset i juni 2009, dukket dette skjøtet opp, utskrevet til Atlantique Boats i Storbritannia. Vis mer
SKJØTE 2: Da båtene ble solgt i mars 2009, ble imidlertid dette skjøtet skrevet, direkte til det nigerianske sikkerhetsselskapets OMSs greske agent Petros Pitsiladis.
SKJØTE 2: Da båtene ble solgt i mars 2009, ble imidlertid dette skjøtet skrevet, direkte til det nigerianske sikkerhetsselskapets OMSs greske agent Petros Pitsiladis. Vis mer