KAN HA SKUTT NED FLYET: Det russisk-produserte missilsystemet Buk kan nå mål 28 km unna. Både russerne og ukrainerne har systemet i sitt arsenal, og ukrainske myndigheter mener også pro-russiske opprørere i Øst-Ukraina hadde tilgang til systemet. Her vises systemet fram under et militærshow utenfor Moskva i 2010. Foto: AP Photo/Mikhail Metzel/NTB Scanpix
KAN HA SKUTT NED FLYET: Det russisk-produserte missilsystemet Buk kan nå mål 28 km unna. Både russerne og ukrainerne har systemet i sitt arsenal, og ukrainske myndigheter mener også pro-russiske opprørere i Øst-Ukraina hadde tilgang til systemet. Her vises systemet fram under et militærshow utenfor Moskva i 2010. Foto: AP Photo/Mikhail Metzel/NTB ScanpixVis mer

- Avansert missilsystem skjøt ned passasjerflyet

Nå krangler russerne, ukrainerne og opprørerne om hvem som hadde det såkalte Buk-systemet i området.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mens både Russland og Ukraina krangler om skylda etter nedskytingen av Malaysia Airlines-flyet over Øst-Ukraina, er de tilsynelatende enige om én ting: Det var et missilsystem fra Sovjet-tida som skjøt flyet ned.

• Siste nytt om flykatastrofen.

Systemet er av typen SA-11 Buk, kjent som Gadly i NATO, og har en rekkevidde på 28 kilometer, ifølge Reuters.

Peker på opprørerne Systemet består av fire missiler montert på en dreieskive på et beltegående kjøretøy, mens en annen beltevogn er utstyrt med et radarsystem. Missilene som avfyres fra systemet er 5,7 meter lange og veier rundt 700 kilo.

- Selv om vi kjenner til våpentypen, er det umulig å si hvor missilen kom fra, sier Samuel Charap ved International Institute for Strategic Studies i Washington til Reuters.

Men både ukrainske myndigheter og vestlige etterretningskilder har uttalt at mye innledningsvis peker mot pro-russiske opprørere.

29. juni ble opprørsledere i Donetsk sitert av det russiske nyhetsbyrået ITAR-TASS på at de hadde fått tak i missilsystemet.

Slettet mystisk «skryt» Mandag denne uka ble et ukrainsk militært transportfly av typen Antonov AN-26 skutt ned over Øst-Ukraina. Ifølge eksperter tyder mye på at samme system ble brukt for å skyte ned dette.

I samme tidsrom som passasjerflyet ble skutt ned i går skal en pro-russisk opprørsleder, som går under navnet Igor Strelkov, ha skrytt av at de hadde skutt ned et nytt Antonov AN-26 på Vkontakt, den russiske varianten av Facebook.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Meldingen ble etter kort tid slettet.

Russland-sympatisører har i etterkant hevdet at meldingen ikke kom fra ham, og at Vkontakt-siden ikke styres av Strelkov.

Den tidligere amerikanske ambassadøren til Russland, Michael McFaul, omtaler Strelkov som en offiser i GRU, Russlands militære etterretningstjeneste.

Avisen New York Times har tidligere skrevet om Strelkov som en mystisk figur, og at hans egentlige navn er Igor Girkin. Girkin skal være fra Moskva, og har tidligere kjempet i det gamle Jugoslavia og i Tsjetsjenia.

- Systemet krever lang opplæring Om opprørerne har skylda for nedskytingen påpeker den norske militæranalytikeren Per Erik Solli ved NUPI at det viktige spørsmålet da er: Hvem er det som betjener luftvernsystemet?

- Eksperter jeg har snakket med sier at det krever lang opplæring av flere typer  fagfolk for å kunne bruke luftvernsystemet som består av flere komponenter. Spørsmålet er om det er russiske separatister tidligere opplært av det ukrainske forsvaret, eller om det er russiske luftvern-operatører som støtter operatørene i Øst-Ukraina, forklarer Solli.

- Hvis det er sistnevte vil bli saken alvorlig for Russland, sier han videre.

Han mener saken politisk sett vil få mindre alvorlige konsekvenser dersom det viser seg at dette var et uhell eller en misforståelse.

- Tidligere saker har vært uhell og har vært pinlige for de ansvarlige, men har ikke fått alvorlige langsiktige konsekvenser. Forskjellen i dette tilfellet er at vestens tålmodighet med Russland er allerede tynnslitt på grunn av deres destabiliserende rolle i Ukraina de siste månedene, sier Solli.

• Siste nytt om flykatastrofen.

Gir Ukraina skylda Russland hevder at missilsystemet tilhørte det ukrainske forsvaret, og det statlige nyhetsbyrået RIA Novosti har sitert en kilde på at en ukrainsk bataljon hadde stasjonert Buk-systemet i nærheten av Donetsk dagen før passasjerflyet ble skutt ned.

Forsvarsdepartementet i Russland har også gått ut med en uttalelse der de hevder at Ukraina har en rekke Buk-systemer med minst 27 utskytningsramper i Donetsk-regionen.

Russiske kilder hevder at de russiske separatistene i Øst-Ukraina ikke har systemet. Det samme hevder opprørslederne.

Men en journalist fra det anerkjente nyhesbyrået AP har sagt at han observerte opprørere med missilsystemet i byen Snizhne i Donetsk-regionen. I tillegg hadde de rundt sju stridsvogner.

Ukraina la ned forbud mot testing av luftvernsystemene Buk og S-300 og liknende systemer i sju år etter at en missil ved et uhell skjøt ned et russisk passasjerfly som fløy fra Israel til Sibir i 2001. Alle 78 personene om bord omkom.

- Helt sikre på at det ikke var oss Ukrainas utenriksminister Pavlo Klimkin avviser at ukrainske styrker er involvert, og sier at de ikke har slike missiler i området.

- Vi er helt sikre og sjekket i går at ingen av raketter har blitt tatt fra Ukrainas militære styrker, sier han til The Guardian.

Han viser til opptak gjort av den ukrainske sikkerhetsstyrken SBU, der russiske separatister stresset innrømmer at det var de som skjøt ned flyet. I opptaket tyder mye på at ukrainske transportfly skal ha vært målet.

SKJØT NED FLY: Buk-systemet skal ha skutt ned et Malaysia Airlines-fly over Øst-Ukraina. Foto: Wikipedia
SKJØT NED FLY: Buk-systemet skal ha skutt ned et Malaysia Airlines-fly over Øst-Ukraina. Foto: Wikipedia Vis mer